Publică un anunț
piatasud.md

Cum 130 de primari revoltați și uniți au șters culoarea politică de pe drumurile locale

Cum 130 de primari revoltați și uniți au șters culoarea politică de pe drumurile locale

Satul Slobozia Mare din raionul Cahul are circa 6 mii de locuitori, două școli și două grădinițe. Lungimea drumurilor locale aflate în gestiunea primăriei este de 40 de kilometri. Deși acestea țin de competența autorităților publice locale, până în 2017 în bugetul primăriei nu erau repartizați bani pentru întreținerea drumurilor. Problema a fost soluționată după ce 130 de primari și-au unit eforturile.

Mai jos explicăm cum au reușit să obțină fonduri și cât de lungă a fost această cale.

Ce reprezintă Fondul rutier și esența nemulțumirilor primarilor

Fondul rutier, creat prin lege în 1996, are mai multe destinații, printre care cea mai principală – întreținerea, reparația și reconstrucția drumurilor publice naționale și locale. Acesta este format în cea mai mare parte din accizele pentru produsele petroliere și taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în RM. Potrivit legislației, fondul este gestionat de un consiliu format în special din membrii Guvernului.

Banii erau repartizați centralizat conform programelor anuale ale lucrărilor de reparație și întreținere a drumurilor publice aprobate de Guvern, nu și a drumurilor locale. Potrivit autorităților publice locale, pe parcursul ultimilor ani distribuirea banilor din Fondul rutier se transformase într-un adevărat instrument politic în mâinile autorităților publice centrale, resursele financiare fiind alocate localităților unde primarii erau adepții partidelor de la guvernare și fără argumentări clare.

De altfel, în 2016, ministrul Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a recunoscut că banii din Fondul rutier erau repartizați pe criterii politice. 

Întrunirea primarilor locali

Primara Valentina Carastan din satul Slobozia Mare spune până la modificarea legislației trebuia să meargă la Guvern „cu mâna întinsă” pentru a obține banii necesari pentru reparația și întreținerea drumurilor locale. „Bugetele locale nu suportau astfel de cheltuieli. Trebuia să fii de o anumită culoare politică ca să faci un drum în localitate”, zice primara. Ea povestește că în Slobozia Mare nu erau trotuare, oamenii mergeau pe acostament. „Aici circulația este foarte densă pentru că suntem în apropierea portului Giurgiulești. Două grădinițe, două școli – copiii nu erau în siguranță”. De asemenea, în localitate sunt drumuri în pantă, iar în anumite locuri „nu ajungea nici ambulanța”.

În 2016, primara, alături de alți 130 de primari locali, a participat la ședința Consiliului Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM), unde a vorbit despre această problemă, insistând ca subiectul să fie abordat în discuțiile și negocierile cu Guvernul. „Am zis să fie echitabil pentru toată lumea și să se împartă banii conform unei formule”. 

Continuă să citești pe Moldova.org

Articole similare