Cum se calculează impozitul pe venit din salariu?

Cum se calculează impozitul pe venit din salariu?
© Imagine simbol

Potrivit art. 88 din Codul Fiscal, fiecare angajator care plăteşte angajatului salariu (inclusiv primele şi facilităţile acordate) este obligat să calculeze, ținând cont de scutirile solicitate de lucrător şi de deduceri, şi să reţină din aceste plăţi un impozit. Calcularea se face conform metodologiei stabilite în Hotărârea de Guvern nr. 697. 

„În majoritatea cazurilor, la încheierea contractului individual de muncă, se negociază salariul brut, adică cel dinaintea impozitării. Salariul net este suma rămasă după efectuarea tuturor reținerilor, care este transferată la card. Ca un sfat, la încheierea documentului, candidatul poate negocia ca în contractul individual de muncă sau în cel de prestări servicii, să fie indicat salariul net, dar nu cel brut. În aceste condiții, angajatorul face de sinestătător calculele necesare legate de impozitare, pentru ca angajatul să primească suma net pe care și-o dorește”, a menționat Jana Griciuc, șefa Direcției impozite directe din cadrul Direcției generale metodologia impozitelor și taxelor, Serviciul Fiscal de Stat.

Suma totală a impozitului pe venit se determină:

  • pentru persoane fizice, întreprinzători individuali şi persoanele care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei şi în domeniul sănătăţii – în mărime de 12% din venitul anual impozabil;
  • pentru persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) – în mărime de 12% din venitul impozabil, fără aplicarea scutirilor prevăzute la capitolul 4 din titlul II;
  • pentru persoanele juridice – în mărime de 12% din venitul impozabil;
  • pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier) – în mărime de 7% din venitul impozabil;
  • pentru agenţii economici al căror venit a fost estimat în conformitate cu art. 225 şi 2251 – în mărime de 15% din depăşirea venitului estimat faţă de venitul brut înregistrat în contabilitate de agentul economic.

Spre exemplu, dacă dintr-un salariu brut negociat cu angajatul, să zicem de 10.000 lei, se scade prima obligatorie de asistență medicală, care reprezintă 9% și se mai scad scutirile, la care are dreptul persoana fizică angajată, suma rămasă se impozitează cu 12% și astfel, obținem salariul net, care se transferă lucrătorului pe cardul bancar”, declară Jana Griciuc, șefa Direcției impozite directe din cadrul Direcției generale metodologia impozitelor și taxelor, Serviciul Fiscal de Stat.

Scutirile personale – mai mari din 2025

Atenție! De obicei, scutirile personale se calculează din salariul brut, nu din cel net, de aceea, mare atenție ce negociezi la interviul de angajare. Angajații din sectorul bugetar și privat vor beneficia de o scutire personală mai mare cu 10%, începând cu anul viitor. 

Astfel, scutirea personală și cea personală majoră pentru angajați va crește de la 27.000 lei până la 29.700 lei și, respectiv, de la 31.500 lei până la 34.620 lei, iar scutirea suplimentară majoră va ajunge de la 19.800 lei – la 21.780 lei. Totodată, scutirea pentru persoanele întreținute și pentru persoanele întreținute cu dizabilități a crescut de la 9.000 lei până la 9.900 lei și, respectiv, de la 19.800 lei până la 21.780 lei. Pentru simplificarea mecanismului de impozitare a persoanelor fizice, precum și încadrării persoanelor în limita stabilită pentru dreptul de a beneficia de scutirea pentru persoane întreținute cu dizabilități, se propune majorarea cuantumului venitului anual care nu trebuie să fie depășit de la 11.280 lei până la 12.400 lei.

Cum poți să-ți întorci banii, dacă ai fost impozitat mai mult decât trebuia? 

Angajatorul este obligat, până pe 1 martie, să prezinte salariatului o informație, în care să indice salariul calculat, scutirile acordate, impozitul și primele reținute. Lucrătorul, în baza acestei informații, își poate recalcula obligația fiscală și, în cazul în care depistează că angajatorul l-a impozitat mai mult decât trebuia, trebuie să prezinte Declarația cu privire la impozitul pe venit, forma CET- 18, până pe data de 30 aprilie a anului următor de gestiune fiscală. 

Mai exact, restituirea impozitului pe venit achitat/reținut în plus persoanelor fizice, care nu desfășoară activitate de întreprinzător, se efectuează în corespundere cu prevederile art.175 și art.176 din Codului Fiscal. La cererea de restituire a impozitului pe venit trebuie anexate:

  • copia buletinului de identitate sau a altui document ce confirmă identitatea persoanei (depunătorul cererii);
  • copia buletinului de identitate sau a altui document ce confirmă identitatea persoanei întreținute (în cazul în care aceasta a utilizat scutirea pentru persoana întreținută);
  • copia buletinului de identitate sau a altui document ce confirmă identitatea soției/soțului (în cazul în care aceasta a utilizat scutirea soției/soțului);
  • copia certificatului de căsătorie (după caz);
  • copia certificatului de deces a soției/soțului (în cazul în care aceasta a utilizat scutirea soției/soțului decedat ulterior);
  • copia documentului ce confirmă dreptul la utilizarea scutiri majore (după caz).

Restituirea banilor poate fi efectuată fie la contul bancar al persoanei, fie în numerar, în dependență de opțiunea bifată în cererea de restituire. În cazul solicitării restituirii la contul bancar, persoana fizică va indica codul IBAN personal la care să i se efectueze restituirea. Termenul pentru efectuarea restituirii sumelor achitate/reținute în plus la impozitul pe venit este de 37 de zile din data primirii cererii de către organul fiscal, transmite delucru.md.

Articole similare