Publică un anunț
piatasud.md

Nadejda Gherța: „Te poți adresa unui psiholog nu doar pentru a rezolva o problemă, ci și pentru a te cunoaște mai bine pe tine însuți”

Nadejda Gherța: „Te poți adresa unui psiholog nu doar pentru a rezolva o problemă, ci și pentru a te cunoaște mai bine pe tine însuți”

În acest interviu vom vorbi cu Nadejda Gherța, psiholog și psihoterapeut în Cahul, care a acceptat să ne împărtășească mai multe informații despre terapie și despre provocările cu care se confruntă clienții care apelează la serviciile sale.

Doamna Nadejda, cine sunt persoanele care pot apela la serviciile dumneavoastră și cu ce dificultăți sau probleme?

Am clienți din diferite categorii de vârstă și sex. Cupluri, familii, mame cu copii, adulții cu părinții lor, bărbați, femei și adolescenți. Aceștia se adresează cu probleme ca frica de eșec, frica de abandon, frica de respingere, neîncrederea în sine, infidelitate, relații toxice, despărțiri, etc.

De asemenea, apelează și când au nevoie de ghidare pentru a atinge anumite scopuri. În general, orice problemă care afectează bunăstarea emoțională și relațională poate fi discutată cu un psiholog.

Un număr mare de persoane se tem să apeleze la un psiholog întrucât aceștia confundă psihologul, psihiatrul și psihoterapeutul. Care este diferența?

Într-adevăr, această confuzie este foarte comună. Pentru a îi diferenția cel mai ușor, trebuie să reținem că psihiatrul este singurul care poate fi numit doctor și care poate prescrie tratament medicamentos și internare în instituții psihiatrice, având pregătire în acest scop.

Psihologul și psihoterapeutul pun accent pe diferite forme de comunicare, folosind diferite metode și tehnici psihoterapeutice. Aceștia nu folosesc preparate medicamentoase și caută să ajute clientul la identificarea, conștientizare și depășirea diferitor blocaje sau dificultăți. Ulterior, elaborează împreună un plan de acțiuni pentru a depăși problema eficient.

Psihoterapeutul va identifica cum apar și cum se mențin problemele cu care se confruntă o persoana. El va construi strategii de intervenție, concentându-se pe relațiile în care clientul este prins cu sine însuși și ceilalți. Îl va ajuta să își schimbe percepția asupra relațiilor și, ca urmare, să adopte un comportament diferit.

Un lucru important de știut este că toți acești specialiști respectă reguli stricte de confidențialitate, astfel că identitatea pacientului este mereu protejată.

Spuneți-ne puțin despre beneficiile ședințelor la psiholog.

În primul rând, un psiholog sau psihoterapeut îți oferă sprijin. Ești ascultat fără să fii judecat. Te ajută la identificarea și reglarea emoțiilor. Poți învăța să te exprimi într-un mod sanătos pentru a crea și menține o relație sănătoasă. Înveți lucruri despre tine însuți și capeți o mai bună înțelegere a propriei persone, a valorilor și a convingerilor tale.

De asemenea, te poate ajuta la diminuarea conflictelor în cuplu și familie. Trecerea prin diferite etape ale vieții, alfabetizarea emoțiilor într-o situație ori alta. În dependență de cerințele și nevoile clienților. De la caz la caz, în dependență de cerințele și nevoile clienților.

Cum își poate da seama o persoană că are nevoie de îndrumarea unui psiholog, care sunt semnele?

Atunci când simte că nu se poate bucura de viață la fel ca înainte. Când nu reușește să scape de stres. Se confruntă cu efectele unor traume. Are coșmaruri. A pierdut o persoană dragă. A trecut ori trece prin divorț sau separare. Are fobii sau încredere scăzută în propriile forțe. De asemenea, atunci când se confruntă cu probleme de comunicare și interacțiune socială, dificultăți în a construi și a menține relații sănătoase.

Te poți adresa unui psiholog nu doar pentru a rezolva o problemă, ci și pentru a te cunoaște mai bine pe tine însuți, cu intenția de a a-ți valorifica la maximum propriul potențial și pentru a atinge noi performanțe.

Povestiți-ne cum are loc terapia, ce se întâmplă în cadrul unei sedințe?

După cum am menționat anterior, comunicarea este fundamentul oricărei ședințe. Se discută despre dificultățile cu care se confruntă persoana. Se stabilesc obiectivele terapeutice și în funcție de nevoile clientului, i se explică în ce constă problema și contextul în care apare aceasta.

Astfel, se crează o legătură afectivă pozitivă dintre client și terapeut, bazată pe încredere reciprocă și respect. Ulterior, specialistul construiește strategii de intervenție prin diferite tehnici și metode, ajutându-l pe acesta să se deblocheze, să-și schimbe percepția, ca în final, să adopte un comportament diferit în beneficiul său.

Cât de confidențială este informația pe care o împartășesc clienții cu un psiholog?

Psihologii protejează confidenţialitatea tuturor informaţiilor adunate în timpul activităţilor profesionale în strictă conformitate cu prevederile codului de etică. Ei manifestă respect faţă de trăirile, experienţele, cunoştinţele, valorile și ideile clienților. Bineînțeles, sunt și unele excepții. De exemplu, în situaţiile în care se impune prevenirea unui pericol iminent sau săvârşirea unei fapte penale. Psihologul informează clientul cu privire la limitele confidenţialităţii şi condiţiile în care acestea pot fi încălcate.

Cum puteți ajuta oamenii să își rezolve conflictele interpersonale și să dezvolte relații mai sănătoase?

Conflictul face parte din viața de zi cu zi și este inevitabil. Acesta poate, fie să slăbească relațiile, fie să le întărească. Dacă este rezolvat în mod pozitiv, acesta poate duce la o înțelegere mai profundă, respect și apropiere între oameni.

În cazul meu, identific cum apar și cum se mențin dificultățile cu care se confruntă o persoană (grup de persoane) și construiesc strategii de intervenție prin diferite metode și tehnici. Identific cauzele conflictului, apoi definim soluțiile de depășire a acestuia. Îl ajut să-și schimbe percepția asupra relațiilor și să adopte un altfel de comportament.

Cu ce vă confruntați cel mai des din partea clienților atunci când sunteți în ședințe?

Cu cerința: ”Spuneți-mi ce să fac, sunteți specialist și trebuie să știți mai bine.” O altă situație este rezistența clientului la a da raspuns la întrebări, cel mai des acesta răspunde prin ”nu știu”. Uneori clientul mă întreabă dacă partenerul său minte sau nu…

Nu pot răspunde la asemenea întrebări sau să-mi iau responsabilitatea pentru deciziile sau comportamentul altcuiva. Fiecare avem valori, idei, oportunități diferite și nu există o soluție unică pentru toți. Fiecare decide pentru sine. Eu doar ajut la procesul de autoconștientizare, deblocare și asumare a responsabilităților clientului pentru deciziile sale.

Care sunt istoriile de succes din practica dumneavoastră?  

Sunt, desigur. De exemplu, vin cupluri care poartă monologuri simultane, în loc sa aibă un dialog. Se auzeau, dar nu se ascultau. Aveau o comunicare defectuasă și aruncau cuvinte dureroase unul către celălalt. Iar după fiecare ceartă realizau ca s-au certat „dintr-o prostie”. Relația era una dificilă, dar lucrând în ședințe de terapie au reușit iasă din acel tipar de interacțiune și să aibă o relație armonioasă bazată pe încredere.

Am cazuri de succes când persoana avea coșmaruri în somn și, prin terapie, am reușit să scăpăm de ele. De la frica de eșec, la încredere și reușite în plan profesional și familial. De la ura față de cei dragi, la înțelegere, acceptare și relații armonioase. De la furie zilnică care împiedica procesul de muncă, la pace interioară. Orice client mulțumit este o istorie de succes!

Ce le-ați spune persoanelor care au nevoie să apeleze la un psiholog, dar au temeri în acest sens?

În primul rînd vreau să le spun că la baza activității psihologice stă comunicarea, iar specialistul este persoana care poate fi alături și care nu  judecă. Discuțiile sunt confidențiale, implică încredere reciprocă și respect. Relația devine una caldă care oferă sprijin și grijă. Iar eu acționez prin tehnici și metode în beneficiul celui care se adresează și cu cît mai devreme o face, cu atât mai degrabă apare claritatea.

Vă mulțumesc, Nadejda, pentru timpul dumneavoastră.

Articole similare