Potrivit studiului Bullyingul în rândul adolescenților, realizat în premieră în Moldova, marea majoritate (86,8 %) din totalul elevilor claselor VI-XII din Moldova sunt afectați de bullying, unii fiind victime, iar alții – agresori sau martori.

Peste două treimi din elevi (75,6 %) sunt martori ai bullyingului. Victimele constituie circa 70 % din totalul elevilor care s-au confruntat cu situații de bullying, iar proporția agresorilor este de peste 40 la sută, transmite diez.md

Studiul Bullyingul în rândul adolescenților demonstrează că la capitolul agresiune fizică, în Moldova, avem o situație practic identică tendințelor globale. Potrivit unui raport UNICEF din 2018, fiecare al treilea adolescent de pe glob a admis că a participat la încăierări în mediul școlar și extrașcolar. La fel ca și în întreaga lume, și în Moldova agresiunea fizică dintre elevi a fost raportată de fiecare al treilea elev participant la cercetare.




Unul din cinci elevi (20 %) a semnalat că elevii din clasele mai mici se tem de elevii din clasele mai mari. Astfel de situații sunt resimțite într-o măsură mai mare în rândul băieților (unul din patru) și elevilor din mediul rural (unul din patru). Fiecare al cincilea elev consideră că elevii din familiile sărace sunt mai des hărțuiți de alți elevi. Comportamentele agresive între elevi sunt prezente și în afara școlii, fiind raportate de fiecare al patrulea respondent (25 %).



Nu putem vorbi de o educație de calitate, incluzivă, dacă elevii se confruntă cu violența în mediul școlar. Iată de ce actualmente multe țări din lume sunt interesate de elaborarea unor politici educaționale de prevenire și combatere a bullyingului, inclusiv a hărțuirii online.


Agresorii sau victimele bullyingului sunt mai susceptibili la simptomele de depresie și anxietate, au o stimă de sine scăzută, se simt singuri, își pierd interesul pentru școală. Adolescenții care sunt agresori, victime sau martori ai bullyingului sunt mai predispuși la absenteism, abandon școlar, au rezultate mai slabe la disciplinele școlare.

Cu toate acestea, problema bullyingului este adesea considerată ca nefiind demnă de atenție, adulții invocând argumentul „sunt copii, lasă-i să se clarifice între ei”. Se crede în mod eronat că în mediul copiilor totul se întâmplă „în joacă”. În realitate, bullyingul produce probleme emoționale și de comportament care pot continua în viața de adult.


Fenomenul de bullying este unul complex și nu există un panaceu care l-ar putea soluționa în mod miraculous, peste noapte. Factorii de decizie trebuie să caute soluții pentru problema bullyingului. Acestea sunt concluziile primei runde de consultări publice pe marginea constatărilor studiului Bullyingul în rândul adolescenților, organizat pe 25 februarie 2020, găzduite de Direcția educație, cultură, tineret și sport a Consiliului municipal Chișinău. La eveniment au participat circa 200 de persoane, inclusiv reprezentanți ai parlamentului, guvernului, societății civile, businessului, consiliilor elevilor, părinți, profesori, polițiști, sportivi.

Alte patru consultări publice regionale în zonele sud, nord și centru vor fi organizate în lunile martie și aprilie pe marginea constatărilor studiului Bullyingul în rândul adolescenților din Republica Moldova.


Studiul Bullyingul in rândul adolescenților din Republica Moldova a fost realizat de către Centrul de Consultanță Sociopolis cu suportul UNICEF Moldova în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în 2019.

Vedeți studiul complet AICI.


Sperăm că v-a plăcut știrea! Ziuadeazi.md este singura sursă independentă de știri din Cahul care încearcă zilnic să vă informeze despre ceea ce se întâmplă aici, la Cahul. Susține echipa ziuadeazi.md. Contribuția voastră lunara ne-ar ajuta să ne extindem și să oferim conținut informativ de calitate din și despre Cahul. Vă mulțumim!.