Publică un anunț
piatasud.md

Republica Moldova-cimitirul vechiturilor pe roți

Republica Moldova-cimitirul vechiturilor pe roți

Republica Moldova se transformă, încet dar sigur, într-un cimitir al rablelor pe patru roţi. Potrivit Agenţiei Servicii Publice, mai bine de jumătate din vehiculele înregistrate aici au peste 20 de ani vechime, iar fiecare a treia maşină e mai veche de trei decenii. În prezent, Republica Moldova e singura ţară din Europa care nu a impus standarde de poluare la importul automobilelor vechi.

În Republica Moldova sunt peste un milion 200 de mii de vehicule – tractoare, autocamioane, autobuze şi motociclete. Cele mai multe dintre ele trebuiau să ajungă demult la fier vechi, dar încă mai circulă pe drumurile naţionale. În jur de 245 de mii de maşini au o vechime între 20 şi 30 de ani, iar peste 350 de mii au fost produse acum mai bine de trei decenii şi sunt foarte poluante, , transmite tvrmoldova.md

Conform Registrului de Stat al Transporturilor

  • Total 1,2 milioane de vehicule
  • 0-10 ani 157 de mii de vehicule
  • 10-20 ani 349 de mii de vehicule
  • 20-30 ani 245 de mii de vehicule
  • Peste 30 ani 354 de mii de vehicule

„Avem foarte multe maşini cu un termen mare de exploatare care ele nu corespund în Uniunea Europeană şi ca să le recicleze trebuie să plătească. Aşa ei le dau pe bănuţi încoace şi ai noştri le adună. Care e impactul asupra poluării aerului asupra populaţiei, este foarte mare”, a spus ecologistul Anatolie Pronițchi

În 2023, doar nouă șoferi au fost amendați pentru că vehiculele lor emiteau poluanți peste limita legală. În acest an, nu a fost aplicată nicio amendă, iar autoritățile nu mai efectuează verificări deoarece singurul dispozitiv de măsurare din dotarea Agenției de Mediu nu funcționează. Deși la stațiile de testare tehnică a mașinilor din Republica Moldova se efectuează controale ale emisiilor, normativele nu respectă nici măcar standardul european EURO 1. Cu alte cuvinte, oricine poate trece testul tehnic chiar și cu un vehicul extrem de poluant.

„Noi ştim că de la EURO 1 până la EURO 5, fiecare trecere de la Euro 1 la Euro 2, ele scad la 20 de procente. Se îmbunătăţesc emisiile de gaze. Şi iese că dacă acum e EURO 1 sau Euro 0, la Euro 5 maşinile vor fi toate, ecologic bine funcţionale”, CONSTANTIN BERESTEANU, preşedinte, Asociaţia Importatorilor de Automobile Autorizaţi

Între timp, Uniunea Europeană a ajuns la standardul Euro 6 datorită unor politici clare în domeniul transporturilor implementate de toate ţările membre. Reprezentanţii Asociaţiei Importatorilor de Automobile Autorizaţi din Republica Moldova susţin că au elaborat încă în 2019 schiţa unui proiect de lege pentru alinierea la standardele europene. Actul, însă, nu a văzut lumina zilei, iar autorităţile responsabile îşi pasează responsabilitatea.

La mijlocul lunii mai a intrat în vigoare o lege privind calitatea aerului atmosferic care, în funcţie de nivelul emisiilor generate de automobile, prevede inclusiv taxe de poluare mai mari pentru proprietari. Dar actul nu poate fi pus, deocamdată, în aplicare până nu va fi stabilită şi valoarea amenzilor. Datele Agenţia de Mediu arată că, în prezent, sursa principală de poluare a aerului în Republica Moldova este transportul auto, cu peste 90% din totalul emisiilor. Potrivit medicilor, o treime din totalul deceselor cauzate de accidente vasculare cerebrale, cancer pulmonar şi boli de inimă sunt provocate de toxinele din aer.

Articole similare