Vasile Vantevici: „În calitate de ales local trebuie să adopți decizii și să le realizezi chiar și dacă nu sunt populare”

Vasile Vantevici: „În calitate de ales local trebuie să adopți decizii și să le realizezi chiar și dacă nu sunt populare”

Continuăm ciclul interviurilor cu consilierii municipali Cahul, iar în acest număr discutăm cu domnul Vasile Vanțevici, consilier independent, unul dintre cei mai experimentați aleși locali din actualul mandat al Consiliului municipal.

– Cum a fost acest an pentru dumneavoastră, în calitate de consilier municipal?

– A fost un an de rutină, deși s-ar părea că au fost reparate , restabilite, renovate porțiuni impunătoare de drum, renovată Piața Independenței, dar spre marele nostru regret finanțarea acestor lucrări a fost efectuată exclusiv din bugetul Consiliului municipal Cahul. Pe parcursul anului nu am participat la proiecte pentru a atrage investiții externe în domeniul dat și evident că în condițiile în care finanțarea instituțiilor de învățământ a trecut de la autoritățile publice locale de nivel I la nivelul II, o parte impunătoare a bugetului care în anii precedenți era utilizata pentru întreținerea acestora rămân la dispoziția rămân la dispoziția Consiliului municipal Cahul. Evident că banii au fost utilizați preponderent pentru renovarea drumurilor.  Chiar dacă drumurile din centrul orașului și-au schimbat aspectul, problema drumurilor rămâne în continuare una acută mai ales în sectorul particular,  mai ales că Consiliul local pe timpuri chiar și adoptat o decizie prin care obligă primăria ca de 2 ori pe an să niveleze drumurile pentru a le întreține într-o stare cel puțin satisfăcătoare. 

– Așteptați ca anul trecut să fie de puse și câștigate mai multe proiecte?

– Da. Dacă la începutul mandatului atât a primarului cât și a consiliului persista ideea ca în statele de personal trebuie să se regăsească un specialist responsabil de atragerea de investiții, care în permanență să monitorizeze propunerile privind participare la programe de finanțare, să elaboreze proiecte de atragere a investițiilor, această idee a rămas doar la nivelul visului, deși era destul de realizabilă. 

O alta problema de ani de zile este Lacul Sărat. Avem desenate pe hârtie mai multe variante, cum trebuie de amenajat zona, ce fel trebuie, dar avem o opunere tacită de a exploata lacul în sensul forării sondei și obținerii a apei minerale. Și toate acestea că au fost multiple întâlniri cu persoanele responsabile atât din cartul guvernului cât și cu parlamentari care au promis implicarea la soluționarea acestei probleme. Recent a avut loc o ședință de lucru a comisiei de specialitate a Consiliului municipal Cahul unde a fost pusă în discuție problema cu pricina. De altfel, la aceasta ședință a participat și persoane din afara consiliului , adică reprezentanți ai societății civile. 

În decursul dezbaterilor probei unul dintre reprezentanții societății civile a declarat că este în oraș un am care are bani suficienți și ar putea să finiseze proiectul Lacului Sărat, dar iată că Consiliul nu vrea sa dea lacul: „și asta nu e normal că ții tot la tine si nu vreai sa dai”. 

Oare nu ar fi milionarul acesta ilegalist, cel care și se opune, utilizând factorul politic, la realizarea proiectului Lacului Sărat spre binele locuitorilor orașului Cahul, cât și a antreprenorilor din localitate? 

– Pe cine aveți în vedere?

– Cu părere de rău milionarul nu este identificabil, nefiind enunțat numele acestuia. Sau cum spunea eroul vestitei create a lui Ilf și Petrov : „Dacă în țară circulă banii trebuie să fie și milionari, dar îi greu sa-i identifici pentru că ei beau bere ieftină”…

– Există o ieșire din situația Lacului Sărat?

– Dacă să vorbim la serios cred că ar fi util ca în vara anului curent lacul să fie alimentat cu apa minerală din izvorul, din sonda care se află in preajma școlii primare „A. Donici” pentru a le oferi locuitorilor orașului posibilitatea de a beneficia măcar în așa măsură de apa curativă, și de investițiile care s-au făcut în acest obiect. Și asta până la identificarea altor soluții de extragere a apei minerale scop pentru care și a fost reconstruit bazinul lacului. 

În acest context, este de remarcat ca am rămas la nivel de discuții și la chestiunea privind cercetarea galeriilor subterane din oraș. Acestea evident reprezintă o valoare istorico–culturală și care ar putea împreună cu lacul să dezvolte turismul la noi în oraș. 

– Anul trecut ați înaintat un proiect de decizie care prevedea lichidarea problemei câinilor maidanezi. Această decizie așași nu a fost executată. Veți continua să abordați acest subiect și anul acesta?

– Problema câinilor comunitari în principiu ține de competența primarului. Edilul estre responsabil de întreținerea orașului într-o stare sanitară adecvată, satisfăcătoare și la un nivel care ar garanta securitatea cetățenilor în sațiul public. Consiliul orășenesc Cahul a alocat în măsură deplină mijloacele financiare solicitate de autoritatea executiva de a reduce numărul câinilor vagabonzi. Mai mult ca atât,  adoptarea unei decizii conform dreptului internațional vizând lichidarea animalelor drept măsura excepțională, s-a dovedit aproape a fi ineficient , ori pericolul pe care îl prezintă  câinii de companie rămâne de a fi pentru locuitori unul destul de real. Decizia evident că nu a fost executată, aceasta și era de așteptat la momentul când era adoptată fiind o propunere nepopulară. Ori după cum se atestă pe parcursul timpului, executivul evită de a realiza măsuri strict necesare, dar nepopulare în rândul locuitorilor, deși în calitate de ales local trebuie să adopți hotărâri și să le realizezi chiar și dacă nu sunt populare. 

Evident că pe parcurs urmează de a identifica soluții de a reveni la subiectul dat și de  a soluționa problema fie în componența actuală a Consiliului , fie în alt a componență. Evident că pe parcursul anului s-a depus efort și  sau realizat multe lucruri bune, dar asta nu este un merit ci o obligație atât a Consiliului cât și a Primarului. 

– O întrebare care o acord tuturor celor cu care discut: cine guvernează cu orașul?

– Cu referire la populismul asumării guvernării, ca de obicei, pe parcurs se atestă că guvernarea nu și-o asumă nimeni, ori la o distanța de cel puțin un an de la alegeri asumările și lozincile politice rămân pe garduri și realitatea vieții este cu totul alta. Mai mult ca atât. în condițiile republicii Moldova, atât la nivel local cât și la nivel central, la figurat fiind zis: „te culci într-o cameră și te trezești în alta”. Adică, pe parcursul mandatului o persoana poate să treacă prin toate spectrele politice posibile și imposibile, existente și inexistente. 

-Păi cine răspunde pentru ceea ce se face în oraș?

– Toți! Și opoziția tot răspunde  cât de activă a fost și cânt de insistent a adus la rațiune pe majoritate. La moment nu avem o majoritatea și nu avem o opoziție. Claritatea e una, trebuie de recunoscut faptul că Consiliul orășenesc în componența sa este unul destul de profesionist  și nu este domeniu în care nu s-ar găsi, in cadrul consiliului, o persoană dotată în materie. 

– Cum se înțelege un consilier independent cu ceilalți, membri de partid?

– În calitate de consilier independent am mă înțeleg cu toți consilierii indiferent pe ce platforme au venit și indiferent de apartenența politică, pe car eu o consider pur simbolică. Aceștia sunt oamenii cu care trebuie să colaborez, să țin cont de opinia lor, să le impui opinia ta ca în final să fie adoptată o decizie rațională și legală. 

Pe parcursul anului nu au fost adoptate decizii ce ar fi direct in conflict cu legea. Uneori Cancelaria de Stat are altă opinie decât a consiliului și pentru asta este instanța de judecată care trebuie să verifice legalitatea și să spulbere toate dubiile. Unele decizii care au trezit dubii de ilegalitate au fost discutate foarte aprig în ședințele consiliului, erau amânate, prelucrate, perfecționate, și adoptate. Calitatea procesului decizional în anul trecut a fost destul de înaltă. 

– Sunteți unul dintre consilierii cu cea mai mare practică de ales local. Care sunt diferențele dintre consiliile precedente și actual?

– Consiliul în perioada anului 2007- 2011, fiind format din două segmente, unul democrat altul comunist, din start a găsit soluția de a lăsa într-o parte ostilitatea politică și de a lucra numai spre binele locuitorilor. Gratie acestui fapt anume în perioada dată consiliul local nu avea nici o tentă politică. Da acum, în componența actuală aproape s-a ajuns la aceiași exigență numai că timpul de a ajunge la această stare de fapt a durat mult mai mult timp. 

Destul de reușită a fost perioada mandatului 2011-2015, unde chiar dacă comuniștii dețineau o majoritate clară în Consiliul local erau receptivi aproape la toate criticile opoziției. Evident că în componența actuală a Consiliului au fost făcute lucruri bune, dar în atitudinea alegatorului față de putere, fie ea și locală, în șir trebuie să persiste critica. 

Aparatul primăriei este destul de profesionist, dar în dependență de cine formează autoritatea deliberativă și executivă – aparatul este influențat de a-și schimba „comportamentul,  deși în acest plan comportamentul ar trebui să fie stabil indiferent cine nu ar guverna. Cu părere de rău, trăim acolo unde trăim și oamenii sunt nevoiți să se conformeze pentru a-și păstra locul de muncă.

– Alegatorul permanent consideră că tot ce se face în oraș se face de către autoritatea executivă, de către primărie. Are dreptate?

– Pentru anul curent sunt preconizate mijloace financiare în bugetul local pentru a soluționa probleme ce țin de întreținerea instituțiilor de învățământ preșcolar cât și continuarea strategiei Consiliului orășenesc Cahul privind reparația și renovarea drumurilor. Autorității executive, adică primarului, nu îi rămâne doar să monitorizeze investițiile făcute de Consiliu în acest sens. Evident că în acest proces Consiliul orășenesc Cahul rămâne cumva în umbră pentru că nu el ține foarfecele în mână, deși el anume decide când, unde și cât trebuie de investit. 

– La ce să ne așteptăm în acest an de la consilieri?

– În acest an ne așteptă alegerile Parlamentare , și posibil că componentele consiliului vor manifesta o activitate mai energică, pentru a convinge cumva alegatorul ca anume această formațiune și nu alta ar merita să guverneze la nivel central. Realitate rămâne una: nu a fost  încă putere care astăzi fiind aleasă – mâine să nu fie criticată, ceea ce este si normal. și de altfel, alegatorul nostru este foarte previzibil în doleanțele lui.

Si aici, cum s-ar spune, nu trebuie de crezut în zâmbetul alegătorului, pentru că el zâmbește la toți, dar alege ce crede că trebuie de ales. Ca de altfel, pe parcursul a 27 de ani de Independență, alegătorul a demonstrat că nu prea calcă pe greblă.  Iar daca calcă, el poate să se aplece și grebla să  lovească în formațiunea politică care stă din urma lui și-l împinge la urnă. 

Chiar dacă  electoratul este împărțit în 2 tabere: una pro-rusă și alta pro-română (deja la nivel de consolidare) s-a pornit un lucrul periculos pentru clasa politica, ori o dată fiind ridicată discuția asupra statalității, urmează să fie și o finalitate a acestei discuții. În anul 1989, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice în frunte cu Mihail Gorbaciov a ridicat problema încheierii unui nou acord unional, la zi nici acord nici uniune. Asta e o realitate și o opinie a mea pur politică care poate sa fie acceptată ori poate să nu fie acceptată, așa cum pot fi acceptate sa nu declarațiile colegilor din consiliile din țară privind unirea cu România, declarații pur politice. Aceiași situația cu declarații altor  colegi vizând alt vector.  

– Am observat că aleșii locali nu sunt prea activi în ședințe, nu vin cu proiecte de decizii. Cărui fapt se datorează această pasivitatea? 

Ședințele Consiliului municipal Cahul sunt o finalitate a procesului decizional și impresia că consilierii nu  ar fi activi și activitatea lor se limitează pur și simplu la o simplă ridicare a mâinilor este eronată.  Ședințele Consiliului sunt precedate de lucrul în comisiile de specialitate unde aprig sunt discutate chestiunile de pe ordinea de zi, nemijlocit în ședința Consiliului și ca de regulă consilierii vin la ședințe deja cu opiniile formate. De aici și se creează impresia că totul este pasiv și consilierii nu dau dovadă de inițiativă. Faptul că nu vin cu proiecte de decizii personal se lămurește prin faptul că aparatul primăriei acordă toată  asistența tehnica în soluționarea unor sau altor probleme și vine concomitent și cu proiectele de decizii privind problemele specificate de consilier.

Tot aici vreau să menționez și rolul pe care îl joacă presa locală în tot procesul decizional. Faptul că putem comunica cu comunitatea prin intermediul presei, inclusiv a ziarului Cahul Expres, și putem și colecta anumite idei și inițiative, ne face lucrul mult mai transparent și eficient

– Vă mulțumim mult domn Vanțevici

Pentru conformitate, V. Hotnogu

Articole similare