Aproape jumătate din drumurile naționale se află într-o stare nesatisfăcătoare, iar Ministerul Infrastructurii pregătește un plan amplu de reabilitare, susținut printr-un acord de finanțare de 100 de milioane de euro cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Într-un interviu acordat IPN, ministrul Vladimir Bolea a declarat că această investiție va viza, printre altele, construirea unui coridor rutier de la Briceni până la Giurgiulești, evitând traversarea localităților și creând drumuri mai sigure și mai rapide.
Ministerul Infrastructurii, prin intermediul Administrației de Stat a Drumurilor, gestionează aproximativ 6000 km de drumuri. „Este regretabil că în jur de 50% din drumurile naționale sunt într-o stare nesatisfăcătoare și necesită investiții majore”, a spus Vladimir Bolea, menționând că administrarea acestora presupune resurse financiare semnificative și timp pentru reabilitare. „După 2022, odată cu majorările generale de prețuri, costurile pentru construcții au crescut considerabil”, a explicat ministrul. Totuși, potrivit lui, au fost implementate acte legislative ce impun respectarea standardelor UE la construcția drumurilor, folosind materiale certificate, ce garantează durabilitatea, a explicat ministrul.
Pentru a crește calitatea lucrărilor, ministerul a deschis licitațiile și pentru companii internaționale, iar primele rezultate sunt vizibile prin finalizarea tronsonului de drum până la Cimișlia și începutul construcției centurii de ocolire a orașului. Potrivit ministrului, centura va reduce poluarea și riscurile pentru sănătate, iar centurile din Comrat, Vulcănești și Slobozia sunt în diferite faze de implementare.
Investițiile vizează reabilitarea a cel puțin șase tronsoane de drum la standarde europene și modernizarea segmentului feroviar de la Văleni, pentru a promova transportul ecologic. Ministrul a subliniat că aceste măsuri sunt menite să faciliteze activitatea economică și să crească atractivitatea Republicii Moldova pentru investitori străini și locali.
Un alt proiect important este Podul Ungheni–Ungheni, început în aprilie 2025, care va lega Moldova de autostrada europeană din România și va scurta timpul de călătorie: „Când discutăm despre autostrăzile care vor ajunge până la Ungheni, vorbim, de fapt, despre conectarea Moldovei la rețelele europene de transport, nu despre evitarea țării”.
Pe lângă aceste proiecte majore, ministerul susține programul „Satul European”, prin care sunt planificate peste 700 de proiecte de infrastructură rurală în valoare de peste 3 miliarde de lei, pentru a asigura condiții moderne de trai în toate localitățile.
Potrivit ministrului, investițiile majore în infrastructură au ca scop nu doar îmbunătățirea drumurilor, ci și dezvoltarea economică, creșterea siguranței rutiere și integrarea mai bună a țării în spațiul european.