Peste 50% dintre elevii de gimnaziu care au susținut pretestarea la matematică în noiembrie 2024 au obținut note sub cea de trecere, ceea ce îi expune riscului de a pica examenul final. Rata de promovare a fost de doar 37% în clasa a VIII-a (nota medie: 3,56) și 44% în clasa a IX-a (nota medie: 3,88).
Organizatorii testării explică rezultatele prin schimbarea structurii subiectelor, care au pus un accent mai mare pe logică. Exercițiile de acest tip sunt menite să stimuleze gândirea critică, analitică și raționamentul deductiv.
Ministerul Educației și Cercetării, împreună cu UNICEF și Banca Mondială, a inițiat campania „Matematica de la egal la egal” pentru a sprijini elevii de gimnaziu în pregătirea pentru examenele de absolvire. Peste 600 de liceeni din clasele a XI-a și a XII-a vor deveni mentori pentru colegii lor mai mici, oferindu-le suport la matematică.
În plus, aproximativ 600 de profesori au fost instruiți să ofere meditații elevilor din clasa a IX-a. Sesiunile suplimentare vor începe în aprilie, se vor desfășura în weekenduri, iar profesorii vor fi remunerați cu 350-400 de lei pe oră, finanțarea venind din fonduri externe.
Pe 27 februarie, Agenția pentru Curriculum și Evaluare va organiza o nouă testare la matematică pentru elevii de clasa a IX-a. În funcție de rezultate, școlile vor identifica elevii cu dificultăți, care vor participa la meditații.
Anul trecut, matematica a fost disciplina cu cele mai multe restanțe la examenele de absolvire a gimnaziului, aproape 1.000 din cei 28.700 de elevi nereușind să promoveze. Pentru prima dată, aceștia au avut șansa de a susține examenul de două ori și de a fi admiși la școlile profesionale fără nota la matematică.