Doi ani de voucher cultural: Unde au ales să investească tinerii ?

Doi ani de voucher cultural: Unde au ales să investească tinerii ?
© Imagine simbol

Peste 7 200 de  tineri au folosit „Voucher cultural” în cei doi ani de la lansarea proiectului. În acest scop, statul a bugetat cca 6,5 mln  de lei.

Banii au au mers către patru vânzători de bunuri și prestatori de servicii culturale: rețeaua de librării „Librarius”, platformele de vânzare de bilete la spectacole și concerte: iTiket, Afisha  și Aalto.

Majoritatea beneficiarilor au cumpărat cărți. Cele mai solicitate titluri au fost „Arta manipulării”, „Atomic Habits”, „Limba română, Teste pentru examenul de BAC profil real” și mai multe cărți de geografie.

Dintre evenimente, beneficiarii au ales să meargă mai degrabă la concerte și la cinema decât la spectacole de teatru. Printre producțiile autohtone vizionate de ei se numără filmul „Carbon”, dar și mai multe concerte ale artiștilor autohtoni sau festivaluri de muzică.

Responsabilii de proiect din cadrul Ministerului Culturii consideră că interesul și numărul beneficiarilor din rândul celor potențiali, ar putea spori, dacă mecanismul va fi simplificat și diversificată lista de prestatori.  

Programul național „Voucher cultural” a fost lansat în noiembrie 2022, după exemplul altor țări europene. Voucherul reprezintă un „bilet digital nerambursabil” în valoare de 1.000 de lei, cu care posesorii pot merge la concerte, spectacole de teatru sau la cinema și să-și cumpere cărți, până la epuizarea sumei, în decurs de un an.

Voucherul poate fi folosit doar online, în librării și pe platforme specializate ca iTicket, Mticket sau Afisha. De voucher cultural pot beneficia tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani și dețin o semnătură digitală, necesară pentru autentificare. Ministerul Culturii examinează posibilitatea extinderii programului și pentru pensionari.

Articole similare