Specialiști marketing din cadrul a 10 companii au absolvit a doua ediție a programului de mentorat la export destinat exportatorilor de fructe din Moldova. În cadrul evenimentului de încheiere a programului, specialiștii și-au prezentat planurile de marketing, promovare și export elaborate cu suportul a doi mentori din Regatul Țărilor de Jos.
Programul a oferit întreprinderilor în ultimele 8 luni, instruiri tematice și asistență individuală și de grup, fiind organizat de Asociația Moldova Fruct cu sprijinul Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova și Fondul American pentru Întreprinderi Ucraina-Moldova (UMAEF).
„Ne bucurăm că echipa Asociației a reușit să pună în aplicare acest amplu program menit să ofere specialiștilor tineri cunoștințe, practici și instrumente pentru exploatarea piețelor și inițierea activităților de export pe piețele europene, inclusiv pe aspecte comerciale, analiza concurenților și evaluarea oportunităților existente. Datorită sprijinului oferit de către mentorii internaționali, companiile participante au beneficiat de ghidare pentru stabilirea relațiilor durabile cu importatorii și analiza piețelor țintă”, a menționat directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, Iurie Fală.
„Faptul că doar 10 companii au absolvit acest program, vorbește despre determinarea acestora. Am siguranța că timpul și expertiza specialiștilor externi se vor transforma în sume de export impunătoare. Mă bucur să știu că fiecare dintre voi are un plan de acțiuni cum va folosi investiția de 10 mii de dolari, oferit de UMAEF, astfel încât afacerile voastre să se dezvolte în direcția necesară.”, a punctat Stella Jemna, reprezentantă de țară pentru Moldova la UMAEF.
Având în vedere intenția și succesele recente ale Republicii Moldova în tranziția de la simplu furnizor de materii prime la un exportator profesionist de produse ambalate, certificate, sigure și orientate spre consumator, devine tot mai importantă consolidarea competitivității pe piețele internaționale. Pentru a identifica și valorifica strategic avantajele noastre competitive, sunt esențiale o analiză profundă a piețelor, elaborarea unor planuri strategice de dezvoltare și o ajustare atent planificată a afacerilor. O abordare coerentă, bine gândită, care să reflecte atuurile unice ale fiecărei companii și implementarea treptată a planurilor de dezvoltare au reprezentat obiectivul principal al programului de mentorat.
„Datorită acestui program, compania pe care o reprezint și-a făcut debutul la expoziția internațională Fruit Attraction. Ne dorim să fim și mai vizibili pe viitor pentru clienții noștri din Uniunea Europeană, motiv pentru care vom participa și la Fruit Logistica 2025. Anual exportăm circa 1800 de tone de prune. Ne propunem pe viitor să creăm propriul ambalaj și să ne consolidăm capacitățile de post recoltare, pentru a ne reduce dependența de infrastructura terță. Acest lucru ar însemna pentru noi niște avantaje pe partea costurilor, planificărilor și a flexibilității angajaților.”, a declarat Dorina Tataru, administratoarea Dor Fruct SRL.
„Strategia de export a companiei Fani SRL pentru perioada 2025-2030 reiese din programul a cărui absolvent sunt. Aceasta prevede digitalizarea afacerii, prezența activă la expozițiile internaționale și cele din proximitatea imediată a țării noastre, cum ar fi evenimentele din România. Ne dorim să instalăm echipament de ambalare în caserole de 500 gr, 1 kg și 1.5 kg. Din suportul oferit în valoare de 10 mii de dolari ne propunem să procurăm echipament modern destinat paletizării automate.” a menționat Ștefan Bîtlan, director Fani SRL.
În următoarea perioadă, companiile participante își vor pune în aplicare planurile de marketing elaborate. Programul de mentorat este un serviciu pe care Asociația Moldova Fruct îl oferă membrilor săi, în vederea creșterii capacității de export și oferirea resurselor și sprijinul necesar pentru extinderea exportul produselor pe piețele internaționale.