În articolul precedent despre întreprinderile municipale din mun. Cahul, menționam că nivelul de transparență și acces la informațiile de interes public este scăzut și fragmentat - caracterizat prin lipsa unor platforme digitale, publicarea incompletă a documentelor și un grad redus de dezvăluire a informațiilor despre guvernanță și activitatea managerială.
Un alt aspect important care a fost monitorizat la cele 4 întreprinderi cu capital public constituite de Consiliul Municipal Cahul a fost nivelul de integritate instituțională. Întreprinderile municipale nu doar prestează servicii publice și administrează bani publici, ci trebuie să funcționeze și în bază de reguli clare de integritate, menite să prevină corupția, abuzurile și conflictele de interese. Documentele și politicile de integritate - precum registrele de riscuri, codurile de conduită, regulile privind cadourile sau planurile de integritate - sunt instrumente esențiale pentru o guvernanță internă corectă și responsabilă.
În acest context, Asociația ECOU, în parteneriat cu Consiliul Local de Transparență Cahul, a monitorizat, în perioada iulie - octombrie 2025, modul în care cele patru întreprinderi municipale implementează documentele și politicile de integritate, cu sprijinul Transparency International - Moldova. Evaluarea s-a bazat pe chestionare de autoevaluare, analiză documentară, interviuri cu administrațiile întreprinderilor și observații de teren.

Rezultatele monitorizării arată un tablou îngrijorător: documentele și politicile de integritatea practic lipsesc, mecanismele și instrumentele de implementare a măsurilor interne de integritate instituțională fie nu există, fie sunt formale.
Principalele probleme identificate în urma monitorizării celor 4 întreprinderi:
- Lipsa aproape generalizată a documentelor fundamentale de integritate prevăzute de lege: Registrul riscurilor de corupție, Codul de conduită, Regulile privind acceptarea și evidența cadourilor, Registrul declarațiilor privind conflictele de interese și Planul de integritate.
- Un tipar comun este substituirea documentelor de integritate cu prevederi generale incluse în regulamentele interne de activitate sau în alte politici administrative, ceea ce creează o aparență de conformare, dar lasă descoperite domenii critice precum conflictele de interese, riscurile de corupție sau tratamentul cadourilor.
- Un alt element critic este lipsa desemnării clare a unei persoane sau a unei structuri interne responsabile de integritate în cadrul întreprinderilor, ceea ce înseamnă că elaborarea, aplicarea și monitorizarea documentelor anticorupție nu sunt integrate în procesele de management.
- Transparența documentelor de integritate este, de asemenea, foarte redusă: acolo unde documente există, acestea nu sunt publicate, nu sunt ușor accesibile și nu sunt comunicate în mod sistematic angajaților și publicului larg, ceea ce face ca ele să rămână, în practică, neutilizate.
Generalizând problemele identificate, concluzia este că niciuna dintre întreprinderile monitorizate nu dispune de un cadru complet, coerent și operațional de integritate. Integritatea este privită preponderent prin prisma obligațiilor individuale - în special depunerea declarațiilor de avere și interese de către administratori - și mai puțin ca un proces instituțional, cu proceduri interne clare, mecanisme de control și instrumente de prevenție.
Astfel, cadrul de integritate la nivelul întreprinderilor municipale din Cahul este marcat de lipsa documentelor cheie, implementare formală, canale inexistente de raportare și instruiri pentru conducere și angajați. Sistemul funcționează doar parțial și neuniform, iar diferențele dintre întreprinderi nu schimbă concluzia generală: niciuna dintre întreprinderi nu dispune de un mecanism complet și operațional de integritate.
Consolidarea acestui domeniu necesită intervenții administrative atât din partea întreprinderilor municipale, cât și a Consiliului Municipal Cahul - elaborarea și aprobarea documentelor obligatorii, desemnarea responsabililor de integritate, crearea canalelor de raportare sigure, organizarea de instruiri periodice - dar și o schimbare de cultură organizațională, în care integritatea să fie percepută ca o responsabilitate permanentă, nu doar o formalitate birocratică.
Acest material informativ este realizat de către Asociația pentru Combaterea Izolării Informaționale „ECOU”, în cadrul proiectului „Abilitarea Consiliului Local de Transparență Cahul pentru monitorizarea transparenței și politicilor de integritate la nivelul întreprinderilor municipale”, componentă a proiectului „EduIntegrity for future, 2025” implementat de Transparency International-Moldova în parteneriat cu Transparency International Georgia și susținut de Ministerul de Externe al Danemarcei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi pot să nu corespundă opiniei donatorului și a Transparency International - Moldova.