Cum pregătești copilul de școală în situație de pandemie, psiholog
Atunci când un copil este pregătit pentru şcoală, este important să se facă referire la ce este bine şi frumos, şi la ce-i va plăcea atunci când va merge la şcoală. Sugerează Daniela Ursu, psiholog. „Când pregătim un copil pentru şcoală, este bine să fie pregătit emoţional. Deseori părinţii folosesc şcoala ca pe un factor care îl va impune pe copil să facă ceva: „Trebuie să înveţi pentru că la şcoală este greu”, „Trebuie să faci asta pentru că la şcoală va fi complicat” şi atunci emoţiile acestea negative pe care le are copilul în asociere cu şcoala sigur îşi pun o amprenta atunci când copilul va merge la şcoală”, a explicat psihologul pentru IPN.
Pregătirea copilului de școală devine mai dificilă în acest an, din cauza situației de pandemie. Ca să nu fie speriat copilul, să nu fie confuz de atâtea reguli pe care urmează să le respecte, un părinte ar trebui să-i explice totul prin joacă. „Există ghiduri pe care le putem folosi, mici filmuleţe care pot să explice copilului corect, potrivit vârstei lui, ce se întâmplă de fapt în jurul nostru. Rezultatele cercetărilor arată că, de fapt, de situaţia în care ne aflăm, mai îngrijoraţi sunt nu copiii, dar părinţii”, a remarcat Daniela Ursu.
„Părinţii sunt cei care transmit această tensiune, anxietate copiilor. Și dacă mama şi tata sunt bine şi explică copilului în formă de joacă, poveste, ce reguli vor fi, atunci şi copilul e bine. Copilul e receptiv la emoţiile, trăirile, gândurile părinţilor. Noi suntem ca nişte faruri pentru ei, ca nişte indicatoare. Dacă noi suntem în situaţia dată bine şi ne-am adaptat, am înţeles care sunt regulile şi le folosim atât acasă, cât şi în societate, copilul le va prelua. Spălatul mâinilor, respectarea unor reguli vor deveni nişte comportamente învăţate, pozitive. Situaţia nu este atât de complicată pe cât o facem noi, din punctul meu de vedere”, a spus Daniela Ursu.
Potrivit ei, copiii sunt oglinda părinţilor. „Vedeţi ce se întâmplă în jur: mulţi copii, adolescenţi, în transport, refuză să îmbrace o mască. De ce? Pentru că acasă au auzit că nu este atât de important, de serios, că ar fi vorba despre ceva inventat”, a adăugat psihologul.
În cazul copilului care merge în clasa I, îl putem ajuta făcându-i un regim, având grijă de alimentaţia lui. De fapt, regulile nu s-au schimbat, doar că în perioada de pandemie ele au devenit mai importante şi trebuie mai strict respectate. Este vorba despre aceleaşi lucruri: sănătatea copilului, regimul său, perseverenţa cu care învăţam nişte reguli”, a spus psihologul.
„Dacă mama sau tata a pierdut munca, sunt îngrijoraţi, lucrează mult online, nu au timp pentru copii, atunci și copilul va avea o reacţie de oglindă la ce se întâmplă acasă şi se va adapta mai greu. Trebuie să fim lângă copil, să-l ajutăm să meargă la şcoală, să înveţe primele săptămâni aceste reguli, să-l întrebăm de fiecare dată când îl luăm de la scoală: „Care a fost momentul tău plăcut?, Care a fost momentul tău de bucurie? De tristețe? De plictiseală ?”, să fim atenţi la ce ne vorbeşte copilul să-i dăm voie să vorbească mult, pentru că prin ceea ce auzim de la copil putem să ne dăm seama ce simte el şi totodată copilul se descarcă emoţional povestind”, a mai spus Daniela Ursu.
Sursa: ipn.md