Șoferii vor plăti de astăzi mai mult pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto la mai multe categorii de vehicule. Noile tarife sunt aplicate după ce Banca Națională a Moldovei a aprobat un set actualizat de prime de referință și coeficienți de risc, conform datelor din ultimii cinci ani privind accidentele și despăgubirile, transmite IPN.
Potrivit informațiilor publicate de BNM, modificările reflectă evoluția daunelor, creșterea costurilor de reparație, inclusiv în statele Uniunii Europene, și necesitatea ajustării la riscurile reale ale fiecărei categorii de șoferi și vehicule. Noile taxe reprezintă pragul minim de la care pornesc ofertele companiilor de asigurare, însă acestea pot aplica ulterior politica proprie comercială, cu respectarea limitelor legale.
Actualizarea tarifelor afectează diferențiat șoferii. Pentru autoturismele cu motoare medii și mari, primele minime cresc simțitor. Aceeași tendință este valabilă pentru vehiculele electrice, care nu vor mai avea condiții preferențiale ca până acum. Datele arată că reparația mașinilor electrice costă mai scump, iar acest factor este reflectat acum în primele RCA.
Schimbări apar și pentru șoferii tineri. Persoanele sub 23 de ani sau cu mai puțin de doi ani de experiență la volan vor plăti semnificativ mai mult, fiind încadrați într-o categorie de risc ridicat. În același timp, unele tipuri de vehicule, precum taxiurile sau tractoarele, înregistrează prime puțin mai mici decât anterior.
În cazul polițelor Carte Verde, ajustările sunt selective. Tarifele cresc pentru autoturisme și camioane mici, în timp ce autobuzele și camioanele de tonaj mare beneficiază de reducere. Acest lucru se datorează faptului că daunele în transportul de mare tonaj este previzibilă, ceea ce reduce riscul aferent.
Pentru un șofer din Chișinău cu vârsta de peste 23 de ani și experiență mai mare de doi ani, noua formulă înseamnă un cost anual mai mare cu aproximativ 200-250 de lei pentru RCA internă. Cartea Verde poate crește cu 10-15 euro, în funcție de categoria automobilului și destinația călătoriei.
Noile tarife sunt obligatorii pentru toate companiile de asigurări autorizate. Primele finale nu pot fi mai mici decât cele calculate de Banca Națională, însă micșorarea lor este posibilă după sistemul Bonus-Malus pentru șoferi cu istorii fără accidente.
Autoritățile au discutat anterior introducerea TVA la importul autoturismelor din anul viitor. Măsura fusese aprobată ca parte a procesului de armonizare fiscală cu Uniunea Europeană, înlocuind sistemul actual de taxe vamale și accize. Aceasta trebuia să intre în vigoare pe 1 ianuarie 2026. Ulterior, autoritățile au decis amânarea implementării, motivând cu faptul că nu este funcțională ,deocamdată, platforma informatică, necesară evaluării valorii autoturismelor. Astfel, trecerea la regimul de TVA va fi realizară doar odată cu aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană.