piatasud.md

Este sigur să cumperi de pe Instagram și Facebook? Află riscurile și ce trebuie să știi!

Este sigur să cumperi de pe Instagram și Facebook? Află riscurile și ce trebuie să știi!
Imagine simbol

Comerțul pe rețelele sociale, precum Facebook, Instagram sau Viber, a devenit tot mai popular, însă, de multe ori, acesta nu respectă cadrul legal. Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului, avertizează că astfel de vânzări sunt, în majoritatea cazurilor, ilegale, iar cumpărătorii își asumă riscuri mari atunci când achiziționează produse de la persoane fizice neidentificabile.

„Dacă un consumator cumpără produse sau servicii neconforme ori nesigure, nu își va putea revendica drepturile sau îi va fi foarte greu să facă acest lucru. Avem numeroase cazuri în care oamenii au comandat haine de pe Instagram și au primit altă mărime, altă culoare sau un produs diferit, iar vânzătorul nu mai răspunde sau pagina dispare. De asemenea, consumatorii sunt ademeniți să facă transferuri bancare și să ofere date personale, iar multe dintre aceste situații ajung să fie investigate ca escrocherii”, explică Mihaela Pascal.

Un alt aspect important este prețul mai mic al produselor vândute pe astfel de platforme. Deoarece aceste afaceri nu sunt înregistrate legal, vânzătorii își permit să ofere prețuri mai reduse decât cele de pe piață, atrăgând astfel cumpărători. Totuși, lipsa unui cadru legal înseamnă și lipsa garanțiilor pentru produsele cumpărate.

Pentru a evita problemele, consumatorii sunt sfătuiți să achiziționeze produse doar de la vânzători care oferă date de identificare clare și să fie atenți la cererile suspecte, cum ar fi furnizarea datelor bancare. Orice activitate suspectă trebuie sesizată autorităților, inclusiv organelor de poliție, în cazul în care sunt solicitate date personale în mod abuziv.

Aceste informații fac parte din cadrul emisiunii inCERC cu Mihaela Pascal, directoarea Centrului European al Consumatorului, care poate fi urmărită integral pe Youtube.

Dacă, în calitate de consumator, consideri că ți-au fost încălcate drepturile, poți solicita ajutor apelând Linia Consumatorului la numărul 022 51 51 51. Apelul va fi preluat de operatorii Centrului European al Consumatorului, care vor redirecționa sesizarea către instituția responsabilă, astfel încât problema să fie soluționată în mod eficient.

Acest material a fost elaborat în cadrul „Campaniei naționale de informare a consumatorilor: drepturile consumatorilor sunt drepturile mele!”, desfășurată cu suportul financiar al Uniunii Europene și al Fundației Soros-Moldova. Conținutul acestuia reprezintă responsabilitatea exclusivă a proiectului „Consolidarea cadrului de protecție a consumatorului în Republica Moldova”, implementat de către Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, în calitate de lider de consorțiu, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene, finanțat de către Uniunea Europeană și Fundația Soros Moldova.

ziuadeazi.md