Dosarul de pensionare: ce acte sunt necesare și ce trebuie să știi despre carnetul de muncă

Dosarul de pensionare: ce acte sunt necesare și ce trebuie să știi despre carnetul de muncă

Ai adunat zeci de ani de muncă, dar pensia nu vine automat – trebuie să o soliciți și să aduci dovezi clare ale activității tale. Pentru asta, ai nevoie de un dosar complet, iar carnetul de muncă joacă un rol esențial. Iată ce spune CNAS despre documentele necesare și ce se întâmplă dacă lipsesc unele informații, scrie anitcoruptie.md

Când te pregătești pentru pensionare, primul pas este să verifici dacă toate perioadele de muncă sunt corect reflectate în actele tale – în special în carnetul de muncă. Acest document este în continuare actul de bază pentru dovedirea stagiului de cotizare înainte de 1 ianuarie 1999.

Dacă carnetul a fost deja scanat de autorități, nu mai trebuie să aduci copia. Pentru a afla dacă a fost scanat, verifică ultima pagină, pe care trebuie să apară o ștampilă sau o mențiune cu textul „Scanat conform Hotărârii Guvernului nr. 426/2018”. Dacă nu există această inscripție, trebuie să te adresezi Casei Teritoriale de Asigurări Sociale din raza domiciliului pentru a-l scana și pentru a completa contul personal de asigurări sociale.

Pe lângă carnetul de muncă, mai pot fi cerute documente suplimentare, mai ales dacă ai avut întreruperi în activitate, unele perioade nu sunt înscrise în carnet, informațiile sunt ilizibile sau incomplete.

În aceste cazuri, CNAS acceptă adeverințe de la foști angajatori; extrase din ordine de angajare/concediere; copii ale contulului personal al angajatului în care se reflectă salariul calculat lunar; copii ale statelor de plată, schemei de încadrare; documente contabile sau fișe de personal.

„Pentru confirmarea stagiului de cotizare se iau în considerare toate documentele ce reflectă perioada de muncă, dacă lipsesc sau sunt neclare înscrierile din carnetul de muncă”, precizează CNAS.

În funcție de istoricul tău, printre documentele obligatorii care trebuie prezentate sunt diploma de studii superioare (de zi) – dacă ai învățat la facultate înainte de 1999 și livretul militar – dacă ai făcut armata.

Anunțuri de pe piatasud.md

CNAS: „Conform Legii nr.156/1998, perioade necontributive asimilate stagiului de cotizare sunt recunoscute perioada de îndeplinire a serviciului militar în termen sau cu termen redus, precum și perioada de studiu în instituțiile de învățământ superior de zi realizat până la 01.01.1999. Respectiv prezentarea livretului militar și a diplomei de studii la instituția de învățământ superior de zi este obligatorie pentru ca aceste perioade sa fie incluse în stagiul de cotizare”.

Important: dacă nu prezinți aceste acte, perioadele respective NU vor fi luate în calcul.

Verifică și corectează din timp

Este ideal să verifici dosarul tău de muncă cu cel puțin 6 luni înainte de a depune cererea de pensionare. Poți consulta contul personal de asigurări sociale prin platforma Acces CPAS, unde găsești perioadele lucrate după 1 ianuarie 1999; contribuțiile sociale declarate de angajatori; informațiile scanate din carnetul de muncă. Dacă observi erori, poți solicita corectarea lor în timp util.

Pe scurt: nu aștepta ziua pensionării ca să verifici actele. Pregătirea dosarului corect te ajută să eviți refuzuri sau întârzierea deciziei și îți garantează că pensia se va calcula în funcție de toată munca depusă.

Sursă: anticoruptie.md
Susțineți financiar proiectul nostru