Peste 1000 de vieți omenești au fost salvate de angajații Inspectoratului General pentru Situații de Urgență în primele șase luni ale anului 2025. Datele au fost relatate în bilanțul pentru prima jumătate a anului 2025, care a fost desfășurat pe 24 iulie în localitatea Răzeni, raionul Ialoveni. Rezultatele activității instituției au fost prezentate în prezența ministrului Afacerilor Interne, doamna Daniella Misail-Nichitin și secretarul de stat al MAI, domnul Victor Grosu. De asemenea, în cadrul ședinței a participat expertul Uniunii Europene din Danemarca, care asistează IGSU în alinierea și integrarea proceselor instituționale la standardele europene în domeniul protecției civile.
În aceeași perioadă, salvatorii și pompierii au înscris performanțe la reducerea timpului mediu de răspuns la intervențiile pentru incendii și misiuni de salvare. Astfel, timpul mediu a fost de 17 minute și 8 secunde, în scădere cu 2 minute și 11 secunde față de anul precedent. O analiză a ultimilor cinci ani a arătat o performanță semnificativă la timpul de răspuns la incendii, care constituie 15 minute și 56 de secunde. Tot în această perioadă, IGSU a desfășurat 11.561 misiuni, ceea ce atestă o medie de 64 de intervenții pe zi, reprezentând o creștere cu 1,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Eforturile pentru siguranța cetățenilor au fost observate în gestionarea misiunilor, dar și a intervențiilor de căutare-salvare. Din incendii au fost salvate 317 persoane, iar în cadrul misiunilor de căutare-salvare 759 de oameni au fost salvați. Datele relatate atestă o creștere cu 62 de persoane salvate față de aceeași perioadă a anului precedent.
Vezi și: „O zi din viața unui salvator” – Interviu cu Vasile Mîță, șef gardă scafandru IGSU Cahul
În urma acțiunilor întreprinse de instituție pe termen lung, s-a stabilit o scădere a numărului de incendii, dar și a persoanelor decedate în aceste situații excepționale.
Activitățile de prevenire realizate de angajații IGSU au fortificat pe parcursul perioadei nivelul de conștientizare a cetățenilor în domeniul preîntâmpinării și reacționării în situații de risc. Astfel, peste 465.000 de oameni au avut parte de instruiri în domeniul prevenirii dezastrelor, fiind mai rezilienți în fața riscurilor.
Salvatorii și-au concentrat eforturile și asupra tinerei generații. Aici, peste 1032 de minori din întreaga țară au participat într-un exercițiu de siguranță cu genericul „Școala Securității”, care a dus la cultivarea capacităților în domeniul reacționării și prevenirii riscurilor de dezastre în rândul celor tineri.
Siguranța cetățenilor este o prioritate a instituției, iar aceasta este realizată și prin intermediul pregătirii continue a personalului. În prima jumătate a anului 2025, 327 de angajați IGSU au parcurs formele de instruire, iar 275 de angajați au beneficiat de cursuri de formare inițială în țară, dar și peste hotarele ei. Mai mult, în cadrul programelor finanțate de Uniunea Europeană și al Aderării la Mecanismul Protecției Civile al UE, 120 de angajați au fost formați în prevenirea dezastrelor, răspunsul la situații de urgență și gestionarea crizelor.
Totodată, cel puțin 1,3 milioane de cetățeni din 6 localități din țară, printre care Orhei, Ungheni, Cahul, Giurgiulești, municipiul Bălți, dar și municipiul Chișinău, beneficiază de mai multă siguranță în situații excepționale datorită celor 19 autospeciale de intervenție oferite de Guvernul Japoniei.
Un aspect strategic pentru eficacitatea și promptitudinea realizării misiunilor cu scopul sporirii nivelului de siguranță al populației îl reprezintă faptul că, în prima jumătate a anului 2025, în raioanele Drochia, Ocnița și Căinari au început să opereze noile unități de salvatori și pompieri, care au fost construite conform standardelor europene și sunt independente energetic.
Ministra Afacerilor Interne, Daniella Misail-Nichitin, a apreciat eforturile depuse de angajații IGSU în salvarea vieților omenești, prevenirea riscurilor, lichidarea consecințelor situațiilor excepționale, dar și a menționat că realizările majore ale salvatorilor și pompierilor se datorează profesionalismului acestora. Totodată, oficialul a subliniat importanța participării pompierilor moldoveni la misiunea de pre-poziționare în Grecia și a remarcat efortul constant al Inspectoratului în procesul de integrare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
Un aspect important, care a fost evidențiat în ședința de bilanț și care contribuie semnificativ la alinierea instituției la standardele europene, este cooperarea constantă a instituției cu omologi și parteneri din UE, prin realizarea proiectelor comune, oferind instituției instruiri pentru efectiv, ajustarea documentației în domeniul protecției civile, dar și sprijin logistic și tehnic.
În cadrul ședinței a fost subliniată importanța derulării proiectului interinstituțional cu genericul „Consolidarea managementului riscurilor de dezastre și a rezilienței Republicii Moldova”, realizat în perioada anilor 2024–2029. Proiectul, de importanță strategică pentru întreaga populație a Republicii Moldova, este finanțat de Banca Mondială, oferind un buget estimat de 40 de milioane de euro. Acesta contribuie la crearea unei societăți mai sigure, mai bine pregătite și mai reziliente în fața riscurilor naturale și provocărilor climatice.
În următoarea perioadă, IGSU va continua fortificarea capacităților în prevenirea și lichidarea situațiilor excepționale și va spori eforturile pentru asigurarea securității cetățenilor. Totodată, în calitate de membru cu drepturi depline în cadrul Mecanismului Protecției Civile al UE, va continua preluarea practicilor europene în domeniul protecției civile.