Compania chineză Temu, cunoscută pentru platforma sa de comerț online cu produse la preț redus, și-a dublat profiturile înainte de impozitare în Uniunea Europeană, atingând aproape 120 de milioane de dolari (aproximativ 90 de milioane de lire sterline) în 2024, potrivit unei analize publicate de The Guardian.
Datele financiare arată o creștere de 171% față de anul precedent, când profitul era de 44,1 milioane de dolari. Expansiunea a fost susținută de popularitatea produselor ieftine promovate intens pe rețelele de socializare.
Cu toate acestea, compania a plătit doar 18 milioane de dolari impozit pe profit, dintre care aproape 3 milioane reprezintă o taxă suplimentară introdusă la sfârșitul anului 2023, în contextul cotei minime globale de impozitare pentru companiile mari.
Conform documentelor contabile depuse de Whaleco Technology, filiala europeană a Temu cu sediul în Irlanda, veniturile companiei au ajuns la 1,7 miliarde de dolari, față de 758 de milioane în anul precedent. Platforma are acum peste 115 milioane de clienți în întreaga Uniune Europeană, echivalentul a peste un sfert din populație.
Creșterea spectaculoasă vine înaintea unor noi măsuri adoptate de Uniunea Europeană, menite să închidă o lacună legală care permite pachetelor cu o valoare sub 150 de euro să evite taxele vamale și unele controale la frontieră.
În 2024, aproximativ 4,6 miliarde de colete cu valoare mică au intrat în UE — de trei ori mai multe decât în 2022 — iar 91% dintre acestea au provenit din China, majoritatea fiind expediate de Temu și Shein. Noile reguli europene de control au început să fie aplicate în iulie 2025, iar taxele vamale complete vor intra în vigoare din 2028.