Bullying-ul în școli va fi legiferat pentru a fi mai ușor identificat și prevenit
În R. Moldova se înregistrează tot mai multe cazuri de bullying* în școli. Fenomenul reprezintă un pericol serios pentru sănătatea și bunăstarea copiilor și îi îngrijorează pe mai mulți părinți. În ultimii ani, reprezentanții organizațiilor neguvernamentale și experții în domeniu au cerut insistent autorităților să întreprindă măsuri mai ferme pentru combaterea violenței în școli. Însă abia la sfârșitul anului trecut Parlamentul a adoptat în prima lectură unele modificări la Codul Educației, care vor contribui la combaterea bullying-ului – una din formele violenței în școli. În scurt timp vor fi elaborate și diverse programe speciale de prevenire a bullying-ului.
Printre copiii afectați de hărțuire este și Elena** o elevă în clasa a IX-adintr-o localitate din raionul Cahul. Adolescenta a devenit victimă a bullying-ului din cauza că nu era de acord cu părerea unor colegi și profesori, dar și pentru că încerca să-i apere pe colegii neajutorați. “Încă din clasele primare am învățat-o să gândească liber, să lupte pentru dreptate și să-și spună părerea dacă nu este de acord cu ceva. Des sărea în apărarea colegilor mai slabi, iar din această cauză a început și ea să fie intimidată, agresată. În clasa a VI-a hărțuirea s-a accentuat și aproape zilnic era batjocorită cu diferite cuvinte neplăcute: „ești un gunoi”, „te-au găsit la gunoi”, „părinții tăi au greșit că te-au născut”. S-a ajuns la mesaje și mai îngrozitoare: „du-te și te sinucide”, „nu meriți să trăiești”, povestește mama Elenei. Din cauza bullying-ului fata a început să se izoleze, stătea mai mult pe Internet și privea doar filme de groază. „Dintr-un copil energic, cu inițiativă, a ajuns un copil pasiv și închis în sine. Nu-și făcea temele pentru acasă și zicea că ce folos dacă le fac, că oricum o sa-mi zică că am răspuns greșit și că sunt o proastă. Plus la toate s-au adăugat probleme de sănătate, pneumonii etc.”, spune mama acesteia. Pentru că nu au găsit susținere din partea administrației școlii și a profesorilor, părinții fetei au apelat la serviciile psihologului și au făcut investigații medicale, inclusiv peste hotare, iar rezultatele au arătat că fata are afecțiuni grave ca și consecință a suferinței îndelungate produse de bullying. Femeia este convinsă că fiica ei putea evita aceste consecințe dacă în școală ar fi existat mecanisme și proceduri de prevenire a bullying-ului.
Violența în cifre
Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova” realizat în 2019 de UNICEF Moldova, aproape 87% din elevii claselor a VI-XII-a au fost afectați de bullying, unii fiind victime, iar alții autori sau martori, iar o treime dintre ei se încadrează în câteva categorii simultan. Autorii cercetării au mai constatat că adolescenții implicați în situațiile de bullying absentează sau abandonează școala cel mai des și au rezultate slabe la învățătură. Experții susțin că în unele cazuri de hărțuire, intimidare între elevi pot contribui chiar și profesorii și recomandă autorităților să elaboreze programe naționale anti-bullying. Rodica Braguța, șefa secției juridice din cadrul Ministerul Educației și Cercetării (MEC), ne-a informat că în semestrul doi al anului de studii 2020-2021 în R. Moldova au fost înregistrate 3595 de cazuri de violență asupra copiilor, sau cu peste 230 mai multe decât în perioada similară precedentă, fiind vorba despre cazuri de violență fizică, psihologică, sexuală, neglijare, exploatare și trafic a copilului, inclusiv unele fiind situații de bullying. Ea a precizat că în R. Moldova nu există deocamdată un sistem de evidență și documentare a situațiilor de bullying, iar datele sunt colectate semestrial din rapoartele privind cazurile suspecte și confirmate de violență împotriva copiilor.
Parlamentul va legifera bullying-ul
La 12 decembrie 2021, Parlamentul a votat în prima lectură un proiect de modificare a Codului educației (LINK), care are scopul să legifereze și să reglementeze noțiunea de bullying. Deputata Angela Munteanu-Pojoga, autoarea proiectului:„Vom introduce două principii noi – nonviolență și nondiscriminare. În decurs de șase luni de la intrarea în vigoare a modificărilor la lege, Ministerul Educației și Cercetării urmează să elaboreze o metodologie de prevenire și combatere a bullying-ului. În baza ei vor fi elaborate și ajustate programe și regulamente care vor stipula cine, cum și în ce condiții poate beneficia de programe de consiliere, dar și modalitățile de evidență a cazurilor de bullying, de selectare a cadrelor didactice implicate în activități de formare continuă privind identificarea și combaterea bullying-ului etc.”.
Expertă: „Este foarte important să fie instruite cadrele didactice”
În opinia Danielei Sîmboteanu, președinta Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, nu este suficient să avem metodologii anti-bullying, mai sunt necesare măsuri complexe privind integrarea subiectului de bullying în programele de instruire inițială și continuă a pedagogilor și psihologilor școlari. „Pedagogii, psihologii trebuie să posede instrumente de lucru pentru a preveni și a răspunde situațiilor de bullying. Ei trebuie să aibă atitudini corecte și competențe pentru a lucra cu copiii afectați de bullying, fie în calitate de victime și martori, fie în cea de autori ai bullying-ului. Specialiștii în domeniu ar trebui să se implice și în educația părinților, care la fel au un rol important în stoparea bullying-ului, prin informarea și oferirea suportului copiilor, dar și prin promovarea valorilor de toleranță și non-violență”, a concluzionat experta.
Resurse: Copiii, părinții și profesorii au nevoie de ghidare și resurse
În anul 2021, UNICEF în parteneriat cu Terre des Homme a lansat pagina stopbullying.md care oferă resurse video, informative, ghiduri și training-uri online pentru copii, părinți și profesioniști pentru prevenirea și combaterea bullying-ului. Totodată, este oferită și o listă de specialiști psihologi la care pot apela copiii și părinții în asemenea cazuri. De asemenea, au fost elaborate materiale utile pentru a fi preluate și folosite în școli și alte instituții.
La fel, copiii pot apela Telefonul Copilului 116111 pentru a primi suport și consiliere psihologică prin telefon. Serviciul este confidențial și gratuit timp de 24 de ore.
În fiecare an la 30 ianuarie este marcată Ziua internațională a nonviolenței în școală.
*Bullying-ul este o formă de agresivitate care se manifestă în relațiile dintre copii și se referă la acele comportamente prin care un copil sau un grup de copii rănește, dăunează, provoacă suferință, neputință, aduce prejudicii demnității personale în mod intenționat și repetat pentru a obține beneficii sociale : statut, putere, influență în grupul de semeni, prestigiu, popularitate în condițiile în care între copilul/grupul care rănește și copilul rănit există un dezechilibru de putere. Sursa: Proiectul de lege pentru modificarea Codului Educației al Republicii Moldova
**Pentru a proteja identitatea minorei,prenumele a fost schimbat.
Mariana Jacot,
Asociația Presei Independente (API)
Acest material este realizat de către Asociația Presei Independente (API) în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF. Părerile și opiniile exprimate aici aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UN Women, al UNICEF sau al Uniunii Europene.