Subscribe la telegramul nostru
Telegram

Giurgiulești: Cum a ajuns o instalație fără autorizație să pună pe jar întreaga țară

Giurgiulești: Cum a ajuns o instalație fără autorizație să pună pe jar întreaga țară

Incidentele urmate de incendii la șase silozuri aflate pe teritoriul Portului Internațional Liber Giurgiulești au generat mai multe necunoscute.

Încă din luna septembrie 2022, atunci când a fost raportat primul incident, s-a știut despre faptul că instalațiile pun în pericol infrastructura critică de importanță națională și securitatea în zona de frontieră. Nu este clar însă de ce autoritățile nu au intervenit, iar sursele AGORA informează că rezervoarele nu ar deține nicio autorizație și că, de fapt, ar fi instalate ilegal. Ce daune au provocat bugetului de stat aceste incidente și cum justifică Agenția pentru Supraveghere Tehnică darea în exploatare a acestor silozuri aflați în ancheta semnată de AGORA.

TREBUIE SĂ MENȚIONĂM CĂ UNELE SURSE NE-AU PERMIS SĂ LE FOLOSIM MĂRTURIILE NUMAI CU PROTEJAREA IDENTITĂȚII.

Semnele de întrebare de la Danube Oil Company

SRL-ul Danube Oil Company a fost creat în anul 2011, având adresa juridică, la fel ca Trans Oil Refinery SRL, str. Lev Tolstoi 27, din Chișinău. Danube Oil Company închiriază spațiu de la Giurgiulești de la ICS Danube Logistics SRL, compania care gestionează Portul Giurgiulești.

Danube Oil Company este fosta Agroindexport, la care unic acționar este Molgranum SRL, deținut de compania din Elveția-Vision Holding SA, dar și Danube Logistics SRL, operator al Portului Giurgiuleşti.

În anul 2019, grupul Trans-Oil, controlat de milionarul Vaja Jhashi, a semnat un contract de arendă, prin intermediul companiei Danube Oil Company SRL, pentru o perioadă de 45 de ani, a unor terenuri amplasate în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti.

Până în luna octombrie 2022, Danube Oil Company a fost administrată de Tatiana Babakova. Funcția a fost preluată de Iurie Creascov, iar în luna decembrie a anului trecut, atunci când deja erau constatate mai multe probleme la instalația de silozuri, Iurie Creascov s-ar fi concediat.

Sursele noastre susțin că la mai mute discuții cu oficialii, compania a fost reprezentată de Stella Ostrovețchi, care s-a prezentat drept director financiar. Tot Ostrovețchi deține și funcția de manager general al SA Floarea Soarelui.

Cronologia incidentelor de la Giurgiulești 

Rezervoarele metalice, depozitate cu șrot în granule de floarea soarelui, cu volumul de 1200 m3 fiecare, aparțin Societății cu Răspundere Limitată Danube Oil Company, SRL deținut de Trans-Oil Group of Companies, controlat de milionarul de origine georgiană, Vaja Jhashi. 

Primul incident a fost semnalizat la data de 15 septembrie 2022, atunci când două dintre cele șase silozuri metalice s-au prăbușit.

Acest fapt a dus la încălcarea procesului tehnologic de păstrare a șrotului în celelalte patru rezervoare. Potrivit surselor AGORA, prăbușirea s-a produs din cauza pierderii capacității de rezistență a instalației. Ulterior, în luna noiembrie, temperatura în silozuri a crescut până la 100℃, iar la sfârșitul lunii decembrie, în timp ce șrotul era evacuat silozurilor, unul dintre acestea s-a aprins și prăbușit.

La data de 16 ianuarie, angajații IGSU din sudul țării au intervenit pentru a lichida un alt incendiu produs în urma prăbușirii unui rezervor de păstrare a granulelor de șrot de floarea-soarelui. Din cauza mocnirii a peste o mie de tone de șrot de floarea-soarelui, a avut loc prăbușirea cisterne, iar la fața locului au intervenit angajații IGSU.

La data de 22 ianuarie, în urma deteriorării de către specialiști a elementului din partea de jos a unui alt rezervor, construcția s-a prăbușit, iar pompierii au reușit să ajungă la focar și să stingă flăcările deschise.

Precizăm că, în prezent, construcția mai este formată doar din două silozuri.

Surele AGORA, care au insistat să rămână anonime, ne-au comunicat că la început de ianuarie 2023 a avut loc o ședință cu reprezentanți ai mai multor Ministere, unde s-a comunicat că rezervoarele metalice prezintă un pericol iminent de autoincendiere în interior și o ulterioară prăbușire.

Trebuie să menționăm însă că în toată această perioada situația din zonă a fost monitorizată de către pompieri, iar aceștia au intervenit prompt la fiecare dintre misiuni. 

Tot potrivit surselor, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a sesizat Agenția pentru Supraveghere Tehnică (AST) privind necesitatea evaluării riscurilor din zonă, dar și a examinării documentației tehnice.

Odată ce structura de rezistență a silozurilor a fost afectată, acestea au devenit un pericol pentru viață și sănătate. De asemenea, instalația a perturbat circulația mărfurilor pe căile feroviare, terestre și navale din zonă, la fel, incidentele de la rezervoare pot conduce la pericole pentru terminalul de produse petroliere aflat în apropiere, terminalul cu ulei și mai multe depozite cu semințe de floarea soarelui, dar și o clădire în care se prelucrează uleiul.

Lista cu pericole nu se oprește însă aici, substanțele periculoase rezultate în urma arderii sunt nocive pentru aer, sol, ape subterane, dar și pentru apele din râurile Prut și Dunăre.

La data de 20 ianuarie, Agenția de Mediu anunța că nivelul de poluare a aerului în zonă se menține sporit privind conținutul de fenol, care s-a atestat în limitele de la 1,2 până la 3,3 ori depășire a normei sanitare.

O instalație construită cu încălcări și care nu a fost dată în exploatare

Cei care au construit silozurile sunt KMZ Industries din Ucraina, iar potrivit paginii web cele două companii ar colabora de mai mulți ani.  

Cele șase silozuri de 32 de metri, cu diametrul de 11 metri, ar fi fost instalate la începutul anului 2022, acestea însă nu ar fi destinate pentru furaje care fermentează, rezervoarele fiind potrivite pentru păstrarea cerealelor. 

Din cauza că a fost admisă o astfel de încălcare, șrotul depozitat în silozuri s-a cocsat, ducând ulterior la prăbușirea construcției. 

Sursele AGORA informează că întreaga instalație nu a fost dată în exploatare, nu există nici un aviz sau document. Silozurile se află la doar șase metri de calea ferată, iar în mod normal ar fi trebuit să dețină și un aviz de la Calea Ferată a Moldovei (CFM).

Inginerul tehnic al Danube Oil Company ar fi admis că întreaga instalație a fost construită cu încălcări și nu este dată în exploatare și nici nu este destinată pentru depozitarea șrotului. 

Încă după primele incidente, Danube Oil Company SRL s-a angajat că v-a demonta și descărca silozurile. Între timp însă conducerea companiei a demisionat, fapt care ar fi tergiversat procesul, totodată, echipa responsabilă de demontare ar fi trebuit să vină din Ucraina. 

Sursele noastre susțin că totuși procesul de demontare ar fi demarat, fiind scoasă toată izolarea exterioară. La fel, în timpul demontărilor unul dintre muncitor s-ar fi accidentat grav. Totodată, Danube Oil Company SRL ar fi mințit că unul dintre silozuri este gol, în timpul lucrărilor de demontare însă s-a depistat că era plin cu șrot, iar acesta a luat foc. 

Cei care ar fi trebuit să monitorizeze aceste procese sunt responsabilii de la Agenția pentru Supraveghere Tehnică (AST).

Cei de la AST ar fi trebuit să efectueze controale la fața locului, se examineze documentația de proiect, lucru care nu s-a întâmplat. 

Mai mult ca atât, atunci când s-a decis că Danube Oil Company SRL v-a prăbuși controlat silozurile, trebuia prezentat un alt proiect ce urma să fie aprobat de AST. Acest proiect trebuia să includă un calcul al riscurilor, un plan de securitate, dar și forțe și mijloace implicate. 

Am încercat să obținem o reacție de la conducerea AST, directorul instituției, Ion Moraru și director adjunct interimar Afanasie Dascalescu nu ne-au răspuns la telefon, iar Mihail Zaporojan, un alt director adjunct interimar a refuzat să discute cu noi și a sugerat să apelăm la serviciul de presă, care la fel nu a răspuns la apelurile noastre.

Zaporojan a mai accentuat că AST va veni cu un comunicat de presă în care se va expune la acest subiect.

Potrivit unui comunicat plasat pe site-ul instituției la 16 ianuarie, Agenția pentru Supraveghere Tehnică s-a autosesizat asupra cazului de la Giurgiulești și informează că au fost admise încălcări. 

„În scopul examinării circumstanțelor create, Agenția a solicitat în repetate rânduri prezentarea actelor permisive/documentația de proiect pe obiectivul dat, însă cu excepția a unor scheme pentru silozuri și autorizațiile de construire și urbanism, din partea agentului economic „Danube Oil Company” SRL, nu au fost prezentate”, se arată în comunicat. 

Danube Oil Company nu a notificat deținerea obiectului industrial periculos, nu a prezentat documentația de proiect la acest obiect pentru înregistrare și nici nu a solicitat participarea reprezentantului AST la lucrările comisiei de recepție, iar unicul obiect industrial periculos notificat de către agentul economic și înregistrat de către Agenția pentru Supraveghere Tehnică este -Cazangerie cu un cazan care utilizează combustibil solid (coji de semințe de floarea soarelui) la Complexul pentru prelucrarea semințelor de floarea soarelui cu capacitatea de 700 tone pe zi.

Agenția sugerează că are atribuții de efectuare a controlului respectării condițiilor de securitate a obiectelor industriale periculoase, însă întregul sistem de securitate industrială, în conformitate cu legislația în vigoare, este asigurat și de alți actori precum operatorii deținători și utilizatori de Obiectelor Industriale Periculoase, organismele de expertiză, centrele de instruire, organismul național de acreditare, companiile de asigurări și alții.

De asemenea, AST menționează că, agenții economici, deținători de producții și obiecte de producere a uleiurilor au obligația să notifice deținerea obiectului industrial periculos pentru înregistrarea lor în Registrul de stat. Totodată, comunică despre inițierea procedurii de demarare a unui control inopinat la acești agenți economici

Vedeți investigația aici: Ce mocnește la Giurgiulești: Cum a ajuns o instalație fără autorizație să pună pe jar întreaga țară