MEC și UNICEF au lansat studiul „Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul educațional (2024)”
UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, a lansat studiul „Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în sistemul educațional 2024.” Evenimentul a reunit reprezentanți ai Parlamentului, ministerelor de profil, instituțiilor publice, manageri școlari, cadre didactice, părinți și copii. Studiul are ca scop evaluarea progresului și a dinamicii incluziunii educaționale pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și compararea constatărilor actuale cu datele din studii similare realizate în 2009, 2012 și 2018 pentru a evidenția tendințele în timp.
„Nimeni nu contestă rezultatele remarcabile obținute în ultimii ani în incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale. Totuși, suntem cu toții conștienți de provocările structurale care necesită intervenție. Avem in jur de 1.1 mln dolari care vor fi valorificate pentru dispozitive asistive, achiziție ce va fi realizată cu ajutorul partenerului nostru UNICEF. Un moment important pentru Republica Moldova este finalizarea achiziției dispozitivelor asistive pentru copiii cu dizabilități severe de vedere și auz, în valoare 180.000 dolari, care au fost repartizate zilele trecute. O premieră va fi și mecanismul de distribuire a acestor dispozitive, care va asigura claritatea modului în care un copil cu cerințe educaționale speciale poate accesa un astfel de dispozitiv în școală”, a afirmat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării.
În cadrul evenimentului, Marina Morozova, vicepreședinta Comisiei parlamentare pentru protecție socială, sănătate și familie, a declarat:
„Comisia pentru protecție socială, sănătate și familie, împreună cu Consiliul Național pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, a creat opt grupuri tematice, inclusiv un grup dedicat educației. În cadrul acestui grup au avut loc consultări semnificative, iar în continuare, ne propunem să armonizăm eforturile și, împreună cu partenerii de dezvoltare, să identificăm soluții practice pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.”
„Cu doar cinci ani în urmă, doar 23% dintre îngrijitori susțineau incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale în instituțiile de învățământ general; astăzi, ponderea lor a crescut la 40%. Sprijinul cadrelor didactice a crescut, de asemenea, semnificativ, de la 41% la 60%. Acest progres nu este întâmplător, el reflectă investițiile continue în pledoarie, formare profesională, intervenții de schimbare a comportamentelor, cu accentul pe beneficiile tangibile ale educației incluzive. Copiii cu dizabilități care învață alături de colegii lor sunt mai bine pregătiți să socializeze, să lege prietenii și să se pregătească pentru a contribui pe deplin la viața societății”, a subliniat Maha Damaj, Reprezentantă de Țară, UNICEF Moldova.
Studiul face parte din Programul „Inovații Digitale ale Sistemului Educațional din Republica Moldova”, finanțat de Parteneriatul Global pentru Educație.
„Parteneriatul Global pentru Educație își reafirmă angajamentul de a îmbunătăți educația la nivel global, iar Moldova este membră a acestui parteneriat încă de la început, din 2005. Educația incluzivă și egalitatea de gen reprezintă obiective esențiale pentru noi. De-a lungul colaborării, am investit 25 de milioane de dolari în proiecte educaționale în Republica Moldova, o parte semnificativă a acestei sume fiind alocată în ultimii ani. În prezent, Moldova beneficiază de programe active în valoare de 11 milioane de dolari alocați pentru a susține educația. Suntem mândri să sprijinim Moldova și să contribuim la asigurarea accesului fiecărui copil la o educație de calitate”, a declarat Mohamed Yassine, specialist în educație în cadrul Parteneriatului Global pentru Educație.
Referitor la educația incluzivă și experiența sa, Emilia Teleucă, elevă în clasa a XII-a la Liceul Teoretic „Pro Succes” din Chișinău, a împărtășit următoarele gânduri:
„Am autism de la naștere. Mulți mi-au spus că nu voi reuși să termin școala, dar acum le pot demonstra contrariul, fiind în clasa a XII-a și pregătindu-mă pentru examenele finale. În primii ani de școală, am fost ținta bullying-ului doar pentru că eram diferită. M-am simțit, de asemenea, ignorată de profesori, care preferau să acorde mai multă atenție altor copii, considerați mai capabili. Noi, copiii cu dizabilități, avem o inteligență emoțională foarte dezvoltată și putem fi foarte creativi, dar, din păcate, nu avem mereu capacitatea de a ne exprima. Cu toate acestea, cred că de la noi, ceilalți, pot învăța multe despre empatie și bunătate.”
Constatările și recomandările studiului vor sprijini eforturile de îmbunătățire a educației incluzive, prin abordarea lacunelor actuale și diseminarea bunelor practici. De asemenea, rezultatele vor contribui la dezvoltarea și perfecționarea politicilor menite să asigure dreptul fiecărui copil la educație.
Accesați studiul aici