Valentina Mocanu, psiholog: ,,Îmi doresc ca cei care apelează la mine să rămână mulțumiți, să recâștige controlul asupra vieții lor și să privească lucrurile mult mai ușor”
Valentina Mocanu activează de mai bine de șase ani în calitate de psiholog și coordonator de voluntari la Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor ,,AGAPE”. De-a lungul carierei sale, ea a fost un sprijin pentru zeci de adolescenți și părinți care i-au pășit pragul cabinetului, reușind să susțină dezvoltarea tinerilor și să ofere soluții pentru construirea relațiilor sănătoase.
Cum vedeți rolul psihologului în sprijinul adolescenților?
,,Rolul psihologului în sprijinul adolescenților este extrem de important. Tinerii vin cu diferite probleme. Adolescența este o perioadă plină de schimbări și provocări, și atunci psihologul oferă suport emoțional, îi ajută să-și gestioneze corect emoțiile și să facă față stresului. De asemenea, psihologul oferă suport în procesul de relaționare cu semenii, consiliere în luarea deciziilor, gestionarea stresului, sănătate mintală și multe alte probleme cu care se confruntă adolescenții.”
Cum îi ajutați pe adolescenți să-și exprime emoțiile mai ușor?
,,Există mai multe modalități prin care reușim să creăm un mediu sigur, fără teamă sau judecată. În primul rând, încurajez comunicarea verbală cu tinerii, printr-un dialog deschis ce implică empatie și respect. În cazul tinerilor cărora le este mai greu să se deschidă, aplic diverse tehnici creative, precum art-terapia, terapia cognitiv-comportamentală, terapia de grup sau scrierea liberă și atunci ei își exprimă emoțiile în mod non-verbal. Pentru reglarea stării emoționale se recomandă și tehnici de repirație profundă, meditații, relaxare musculară.”
Cum abordați cazurile mai dificile cu implicarea adolescenților ?
,,Cazurile mai dificile sunt abordate într-un mod specializat, dat fiind faptul că implică o mai mare atenție din partea psihologului. Este important să ținem cont de sănătatea mintală a copilului, de starea familială și factorii educaționali, adică din ce mediu provine adolescentul. Este vital să comunicăm cu familia acestuia și persoanele din anturajul lui, pentru a înțelege mai bine situația cu care se confruntă adolescentul, să intervenim cu un plan ajustat și să aducem soluții eficiente. În cazul problemelor de sănătate mintală, persoana este redirecționată la specialistul care oferă tratament medicamentos, adică la psihiatru, și continuă, în paralel, consilierea psihologică.”
Cu ce probleme se confruntă, de obicei, adolescenții?
,,În perioada adolescenței, care este una de tranziție și schimbări, tinerii pot suferi de probleme legate de identitate, fiind în proces de formare a propriei personalități. Ei se caută pe sine, se gândesc cine sunt, ce își doresc să facă, cum se raportează la ceilalți. De asemenea, mulți adolescenți au probleme emoționale care le pot afecta viața zilnică, precum anxietate, depresie sau stres.
Se întâlnesc frecvent și dificultăți de relaționare a tinerilor cu părinții și semenii lor, probleme de tip comportamental, cum ar fi agresivitate, impulsivitate, care, la rândul lor, necesită o intervenție specializată. Alți adolescenți sunt îngrijorați de performanțele academice, pun presiune prea mare pe ei în vederea obținerii rezultatelor dorite și atunci trec prin stres excesiv, anxietate. O altă problemă ar fi și îngrijorarea față de aspectul fizic, masa corporală. Adolescenții sunt preocupați de cum arată și uneori chiar au tendința de a exagera în sens negativ, ceea ce poate duce la afectarea și scăderea stimei de sine, anorexie, bulimie. Putem vorbi și despre consumul de alcool, droguri, substanțe interzise, care pot provoca dependență și afectează sănătatea fizică și mintală.”
Cum decurg ședințele de terapie cu pacienții?
,,Ședințele variază în funcție de pacient, tipul terapiei. La prima ședință, terapeutul încearcă să înțeleagă motivele pentru care persoana a venit la consiliere și care ar fi obiectivele propuse spre îndeplinire. În cadrul următoarelor ședințe are loc terapia propriu-zisă în care psihologul dedică timp, ascultă și înțelege preocupările, grijile clientului. Acestea pot fi discuții vizavi de trecut, relații, emoții și alte aspecte relevante care ajută psihologul în înțelegerea persoanei din fața sa. Pe parcurs se aplică, în funcție de natura problemei terapia și tratamentul adaptate persoanei. Spre final, are loc o evaluare prin care se descoperă dacă sunt progrese, schimbări în cazul clientului, dacă nu sunt – se ajustează programul și tehnicile de abordare, fiind luate în considerare toate aspectele necesare pentru a ajuta clientul în cele din urmă.”
Care este rolul psihologului atunci când are loc audierea minorilor în condiții speciale?
,,Pentru audierea minorilor sunt create condiții speciale care sunt menite să asigure protejarea lor. Aceasta are loc într-un cabinet dotat cu tehnică specială, dispozitive auditive și materiale interactive , așa încât să fie creat un mediu prietenos și confortabil.
La Cahul avem un asemenea centru care se află în sediul Judecătoriei Cahul, vizavi de cabinetul sălii de ședințe. Audierea are loc cu implicarea unei persoane abilitate în domeniul protecției copilului sau care activează în calitate de psiholog. Respectiv, se ține cont de particularitățile minorului, vârstă, cerințe speciale, mediul său familial. De asemenea, pe parcursul întregii audieri se monitorizează starea fizică și emoțională a acestuia, pentru asigurarea securității și protecției persoanei audiate care nu are 18 ani.”
Cum să comunice părinții mai ușor cu copiii lor? Ce sfaturi ați avea?
,,Într-adevăr, pentru unii părinți e o adevărată provocare să comunice cu copilul lor. Există mai multe strategii pe care noi, ca psihologi, le recomandăm pentru a îmbunătăți comunicarea părinte-copil. În primul rând, e important să se practice ascultarea activă a copilului, astfel încât el să simtă că este auzit și înțeles. Să se evite critica, judecarea copilului, fiindcă ei sunt foarte sensibili și asta doar îi îndepărtează de părinți.
Părinții ar trebui, de asemenea, să își exprime nemulțumirile într-un mod empatic și constructiv, astfel încât copilul să înțeleagă unde a greșit și să încerce să găsească soluții spre a îmbunătăți lucrurile. Totodată, să se stabilească limite clare, în special cu adolescenții, fiindcă doar așa ei își formează individualitatea și simt că au parte de o anumită libertate. Și, sigur, să încurajăm tinerii să împărtășească tot ce simt fără frică, așa încât să creăm o legătură emoțională cu ei.”
Din ce surse se pot informa adolescenții? Ce cărți, activități ar trebui să practice pentru a beneficia de o sănătate mintală optimă?
,,Există numeroase surse de informare pentru adolescenți, potrivite oricăror preferințe și interese. În primul rând, putem găsi multă informație utilă în literatură. Aici vorbim de cărți axate pe dezvoltarea personală, relații interpersonale, sănătatea mintală și emoțională, dezvoltarea abilităților cognitive. Câteva dintre exemple ar fi ,,Traumă, anxietate și iubire” de Franz Ruppert, ,,Îmbunătățește-ți stima de sine!” de Laurie Hawkes și ,,Când corpul spune nu” de Gabor Mate.
Sunt și o mulțime de web-site-uri sau reviste online pe care tinerii le pot accesa pentru a se informa în legătură cu zeci de subiecte, cum ar fi gestionarea stresului, construirea relațiilor sănătoase cu semenii, dezvoltare personală și profesională, alegerea carierei de viitor.
Tinerii pot merge, inclusiv, la ONG-uri, grupuri de sprijin care oferă suport și sesiuni de informare. Pot participa, de asemenea, la programe de mentorat, conferințe pe diferite tematici pentru îmbunătățirea cunoștințelor, acumularea experienței. De asemenea, sunt încurajați să practice voluntariatul, fiind o activitate care le poate oferi oportunitatea de a învăța despre problemele sociale și comunitare, le dezvoltă abilitățile cognitive și de comunicare și îi ajută să-și formeze noi prieteni.”
De ce ați ales să fiți psiholog?
,,Întodeauna mi-a plăcut să comunic cu oamenii, să ofer sprijin celor din jurul meu. Cred că de asta m-am regăsit în psihologie și mereu tind să fac totul la nivelul cel mai profesionist. Îmi doresc ca cei care apelează la mine să rămână mulțumiți, să recâștige controlul asupra vieții lor și să privească lucrurile mult mai ușor.”
Ce înseamnă să fii un psiholog bun?
,,Să fii un psiholog bun înseamnă să dispui de calitățile necesare în procesul de lucru cu clientul. E nevoie de multă răbdare, empatie, flexibilitate. Trebuie să ai capacitatea de a te transpune în pielea celui de lângă tine și de a-l înțelege pe deplin, fără judecată. Un psiholog bun știe să comunice eficient, te ascultă cu atenție, pune întrebări relevante și oferă o abordare constructivă. Totodată, competența unui psiholog presupune și profesionalism, cunoștințe vaste în domeniu, care trebuie mereu să fie actualizate. Și, nu în ultimul rând, respectarea eticii profesionale și asigurarea confidențialității sunt esențiale.”
Autoare: Bianca Gorlenco