Construcția stației electrice de la Vulcănești nu mai este justificată tehnic și economic
Aceasta este concluzia unui studiu al Băncii Mondiale, prezentat astăzi în cadrul unei mese rotunde, la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltări Regionale.
Studiul evaluează fezabilitatea tehnică și economică a investiției în construcția stației back-to-back (BtB) de la Vulcănești de 600 MW, în condițiile în care beneficiul major al acesteia, de integrare în piața europeană unică de energie electrică, a dispărut, odată cu sincronizarea în regim de urgență, a sistemelor electroenergetice ale Ucrainei și Moldovei, cu Sistemul de Energie Continental European ENTSO-E.
În opinia autorilor, analizele arată o valoare actuală netă negativă, de cel puțin 272 mln. euro, ceea ce denotă că beneficiile potențiale ale proiectului nu depășesc costurile, fapt ce nu mai justifică implementarea acestuia.
Totodată, autorii susțin că investiția alternativă în construcția noii linii electrice aeriene (LEA) de 400 KW Bălți-Suceava, care pe lângă faptul că arată o valoare netă pozitivă de cel puțin 29 mln. euro, va avea, de asemenea, un rol semnificativ în asigurarea securității aprovizionării cu energie electrică.
În același timp, analizele studiului au confirmat necesitatea și importanța construcției, în continuare, a LEA de 400 KW, Chișinău-Vulcănești, indiferent de existența sau inexistența stației BtB.
Secretarul de stat în domeniul energetic, Constantin Borosan, a subliniat în cadrul evenimentului că circumstanțele create la nivel regional au accelerat sincronizarea la sistemul energetic european și, în acest context, era necesar să fie identificată o alternativă tehnică pentru stația back-to-back de la Vulcănești, construcția căreia nu mai este justificată economic.
„Acest lucru ne va permite realocarea investiției pentru realizarea altor proiecte importante de securitate energetică”, a accentuat Constantin Borosan.