Inotek-Euroconnect – sute de tineri din Cahul au fost informați despre valorile Uniunii Europene
În perioada mai – noiembrie 2024 în Cahul a fost implementat proiectul Inotek-Euroconnect, a cărui obiective au vizat promovarea activismului civic în rândul cetățenilor din sudul țării, dar și popularizarea valorilor Uniunii Europene și a beneficiilor integrării în cadrul societății.
„Echipa Centrului Inotek, a implementat cu succes proiectul Inotek-EuroConnect, realizând în regiunea Cahul activități interactive, concursuri și traininguri despre Referendum, cu scopul de a spori conștientizarea cetățenilor cu privire la importanța acestui exercițiu democratic. Am creat astfel un spațiu de educație și implicare civică, în care tinerii și adulții au avut ocazia să învețe despre pașii necesari pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană și să se pregătească pentru o contribuție activă în acest proces” a declarat Nicolae Mocanu, administratorul Fundației Inotek.
În aceste luni de proiect, au fost implementate mai multe activități care au vizat diferite categorii de persoane, în special tineri și copii.
De Ziua Internațională a Copilului, Fundația Inotek a transformat creativitatea copiilor într-o sărbătoare a valorilor europene prin Concursul de Desene „Uniunea Europeană prin ochii copiilor”. În cadrul unui program special dedicat zilei de 1 iunie, copiii, alături de părinți și prieteni, au dat viață viziunii lor despre Uniunea Europeană, impresionând trecătorii cu ideile lor captivante și expresive. Evenimentul a adus zâmbete și inspirație, oferind o platformă de exprimare autentică și un prilej de a cultiva spiritul european în rândul noii generații.
Copiii, alături de părinții și prietenii lor, au creat desene colorate pe asfalt, ilustrând modul în care văd Uniunea Europeană. Inspirați copiii au desenat elemente cum ar fi drapelele, unirea, pacea, soarele, lumina, căldura, inima, oameni uniți și case frumos amenajate.
Printre cele mai importante activități ale proiectului poate fi specificată Hackathonul EUvision StoryHak, unde 30 de tineri au fost instruiți pentru a produce istorii video în format storytelling. Cele 10 produse video despre valorile UE au fost publicate pe rețelele de socializare.
„Suntem recunoscători organizatorilor pentru oportunitățile oferite. Deși avem deja ceva experiență în domeniu, am învățat lucruri noi, deoarece mereu există ceva de descoperit. Am avut provocări legate de timp și idei inițial divergente, dar am depășit aceste obstacole prin răbdare, calm și o bună comunicare. A fost o experiență interactivă, și sunt convinsă că nu va fi ultima”, ne-a zis Mevșa Olga, liderul echipei câștigătoarea EUvision Storyhack
În cadrul aceluiași proiect, au fost produse 2 voxuri cu genericul „Microfonul liber – Fiecare cetățean din municipiul Cahul are o voce. Fiecare are dreptul la libera exprimare”. Oamenii din stradă au fost întrebați cum văd ei calea de dezvoltare a Republicii Moldova.
O altă activitate a proiectului a fost Concursului de desene digitale „European Cahul” în cadrul căreia au fost recepționate 23 idei de renovare a locurilor din m. Cahul. participanții au abordat modul în care pot fi amenajate obiecte de infrastructură cum ar fi skate park-uri, velo park-uri și bazine în aer liber, chiar și hub-uri pentru tineri și proiecte creative de graffiti.
Câștigătorii concursului au fost:
𝗟𝗼𝗰𝘂𝗹 𝟭: 𝗧𝗲𝗹𝗲𝗳𝗼𝗮𝗻𝗲 Maxim Oboroc, Adriana Novițchii, Sergiu Cudobețchi – Produs: Eco-Transport
𝗟𝗼𝗰𝘂𝗹 𝟮: 𝗕𝗼𝘅𝗲 𝗣𝗼𝗿𝘁𝗮𝗯𝗶𝗹𝗲 Caraguta Dmitrii, Balas Alexandr, Peroncov Peotr – Produs: Graffiti IACH.
𝗟𝗼𝗰𝘂𝗹 𝟯: 𝗦𝗺𝗮𝗿𝘁𝘄𝗮𝘁𝗰𝗵-𝘂𝗿𝗶 Rogozenco Olga, Dragalina Gurduza, Capraru Ana – Produs: Renovarea Podului de lângă Fabrik Home.
„Am participat la acest concurs și pentru noi a fost o provocare frumoasă, interesantă. Inițial am luat-o ușor în joacă, pentru că nu ne-am gândit, a fost o idee spontană, și o surpriză pentru noi că am câștigat. Suntem foarte recunoscători pentru premii și sperăm că am contribuit cumva la dezvoltarea orășelului nostru”, ne-a spus Gurduza Drăgălina, una dintre castigatoarele concursului European Cahul.
În plus, au avut loc instruiri cu tema „Rezultatele referendumului depind de mine”, cu 12 ore de training și 50 de participanți, inclusiv tineri și publicul larg. – pentru a spori gradul de informare, gândire critică și analiză a surselor de informare. Proiectul a inclus și formarea Ambasadorilor Digitali ai UE, care au contribuit la promovarea valorilor europene în comunitate prin intermediul platformelor sociale.
În această perioadă, peste 300 de persoane au beneficiat direct de activitățile desfășurate în cadrul proiectului Inotek-Euroconnect.
Proiectul a fost implementat de Fundația Inotek cu sprijinul financiar al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Conținutul este responsabilitatea Inotek și nu reflectă neapărat punctele de vedere ale USAID au ale Guvernului Statelor Unite.