Întrunirea ,,Școala mea e incluzivă” la Cahul: Angajamentul comunității locale față de educația incluzivă
La data de 10 septembrie 2024, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Cahul a găzduit o întâlnire importantă, subliniind angajamentul comunității locale față de educația incluzivă. Evenimentul, intitulat „Școala mea e incluzivă”, a reunit specialiști, reprezentanți UNICEF, manageri ai instituțiilor de învățământ, asistenți sociali, Consiliul Raional și Direcția Generală de Învățământ Cahul, cu scopul de a discuta și a găsi soluții pentru o educație accesibilă tuturor copiilor.
Participanții au subliniat că o școală incluzivă este un spațiu în care fiecare copil se simte valorizat și acceptat, indiferent de abilități sau nevoi speciale. După cum a menționat Inga Grosu, directoare adjunctă CRAP, „diferențele le facem noi, adulții” și este responsabilitatea noastră să creăm un mediu în care fiecare copil să se dezvolte la potențialul său maxim.
,,O școală incluzivă este o școală pentru toți. Un loc unde fiecare copil vine cu plăcere, se simte bine și este acceptat și valorificat. Este rolul nostru să creăm această stare de bine pentru fiecare copil și să contribuim la dezvoltarea serviciilor de suport pentru toți copiii. De fapt, diferențele le facem, de cele mai multe ori, chiar noi, adulții, și avem anumite dificultăți de comunicare și relaționare în raport cu cei care au nevoie de o abordare individualizată.”, a menționat Inga Grosu, directoare adjunctă CRAP.
Evenimentul a scos la iveală și provocările cu care se confruntă sistemul educațional în implementarea principiilor incluziunii. Lipsa resurselor, pregătirea insuficientă a cadrelor didactice și atitudinile sociale sunt doar câteva dintre obstacole. Totuși, în urma evenimentului, autoritățile publice locale consideră că vor interveni schimbări și că în societate nu vor mai exista bariere sociale.
,,Este un eveniment care vine să ne atragă atenția asupra unor probleme cu care ne ciocnim în societatea noastră și de care, din păcate, ne ferim. Este important, în primul rând, să conștientizăm și să fim puternici în fața acestei provocări, venind cu soluții moderne. După această întrunire, sunt sigură că fiecare își va face concluzii care ne vor ajuta pe toți să punem umărul, să realizăm lucruri utile pentru societatea noastră. O considerată poate fi considerată civilizată atunci când reușește să combată discriminarea, intoleranța, violența etc.’‘, a afirmat Tatiana Romaniuc, viceprimara municipiului Cahul.
Totodată, la eveniment s-a discutat despre experiențele pozitive ale unor școli din Cahul, precum Școala Primară „Alexandru Donici”, care este un model de bună practică în domeniul educației inclusive. De asemenea, s-a prezentat cazul grădiniței din Cucoara, unde, prin eforturile comune ale administrației locale și ale cadrelor didactice, s-a reușit angajarea unui cadru didactic de sprijin pentru copiii cu nevoi speciale.
,,Fiecare raion face diferența prin oamenii care lucrează într-o funcție sau alta. Datorită acestor oameni, de fapt, se realizează lucruri frumoase, cel puțin în raionul Cahul. Avem doar 900 000 de lei alocați pentru cadrele de sprijin, dar trebuie să avem 1 600 000. Trebuie să rezolvăm această problemă, dat fiind faptul că pe an ce trece părinții sunt tot mai vocali, ei vin și scriu cereri prin care solicită tot mai multe servicii educaționale. Acest lucru este de apreciat, fiindcă totul pornește de la părinți, de acasă. Dacă este să mă întorc la ce a fost în 2009, școala primară ,,Alexandru Donici’’, a fost prima școală de la sudul Republicii Moldova, adeptă a educației incluzive’’, a menționat Tatiana Seredenco, vicepreședinta raionului Cahul.
,,Unul din principiile de bază pe care se bazează sistemul educațional din Republica Moldova este accesul la o educație de calitate, într-un mod echitabil pentru toți copiii. În acest context, incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale, într-un mediu comun educațional este o prioritate și ar trebui să fie pentru toți. Ca acest proces să fie implementat cu succes, este necesară nu doar implicarea părinților care au astfel de copii, dar și a administrațiilor publice locale, a conducerii instituțiilor de învățământ, precum și a întregii societăți.
În cadrul primăriei Cucoara au avut loc mai multe întruniri între membrii APL și gradinița din sat. Ca și subiect de discuție, a fost incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale într-un mediu comun educațional, precum și sensibilizarea comunității și găsirea soluțiilor de sprijin pentru acești copii. Problema întodeauna nu a fost în găsirea persoanelor care să ocupe aceste funcții, dar a resurselor care să acopere cheltuielile legate de angajarea lor. În urma demersului depus de directoarea grădiniței, s-a obținut aviz pozitiv din partea Comisiei de Specialitate și a fost adoptată decizia cu privirea la angajarea unui cadru didactic de sprijin.’‘, a precizat Magdalena Niculiță, APL satul Cucoara, Cahul.
Oxana Radu, directoarea Direcției Generale Asistență Socială și Protecția Familiei, Cahul a ținut să adauge despre modificările implementate în cadrul sectorului social și necesitatea stringentă de a lărgi numărul serviciilor oferite pentru copiii cu cerințe educaționale speciale.
,,Odată cu reforma RESTART, din ianuarie curent, ministerul și-a propus ca să fie dezvoltate servicii de calitate pe întreaga țară. Făcând referire la Agenția Teritorială de Asistență Socială Sud, la moment își desfășoară activitatea în trei raioane din sud: Cahul, Cantemir și Taraclia. La Cahul avem 14 tipuri de servicii de asistență socială. Vineri au fost aprobate modificările la statele de personal unde noi, prin aceste modificări, beneficiem de această echipă mobilă, avem transport nou, oferit de minister deja de 2-3 săptămâni și acesta ar fi unul din serviciile deschise pentru copiii cu dizabilități. Dintre 163 potențiali benficiari, 32 sunt copii. Ei au prioritate, fiindcă trebuie să le dăm azi ceea de ce au nevoie că mâine poate fi prea târziu. Un alt serviciu oferit este cel de asistență personală. La Cahul avem 166 de asistenți personali și Centrul de zi pentru copii cu dizabilități, unde avem 19 beneficiari care frecventează zi de zi și alți 250 de copii din comunitate care vin la kinetoterapie, logoped, psiholog. Ne dorim să lărgim sfera acestor servicii, fiindcă se simte necesitatea. Lucrăm la acest capitol, colaborarea cu Direcția Generală de învățământ Cahul și Consiliul Raional este una eficientă și ne bucură acest lucru.”, a precizat Oxana Radu, directoarea Direcției Generale Asistență Socială și Protecția Familiei, Cahul.
Autoare: Bianca Gorlenco