„Nadejda a găsit speranță într-un liceu din Cahul”. Află istoria refugiatei din Ucraina

„Nadejda a găsit speranță într-un liceu din Cahul”. Află istoria refugiatei din Ucraina

„Era o zi obișnuită de februarie. Mă pregăteam să merg la școală, dar apoi am văzut știrile și am realizat că ceva grav se întâmplă. Frica mă cuprindea gândindu-mă că rachetele ar putea lovi și casa noastră”, povestește Nadejda, originară din orașul Berezovca, regiunea Odessa, despre prima zi de război în țara sa, 24 februarie 2022.

În vârstă de 16 ani, Nadejda s-a refugiat în Moldova acum doi ani, împreună cu mama și surorile sale – Varvara, de 10 ani, și Anastasia, de 21 de ani.

„Din Berezovca am venit cu un microbuz la Odesa, apoi cu un autobuz am ajuns până la frontiera cu Republica Moldova. Era un autobuz mare, cu mulți oameni care, ca și noi, căutau speranță”, ne-a mărturisit Nadejda.

Deși au sperat până în ultimul moment că situația se va îmbunătăți, teama că o rachetă le va spulbera casa și viețile le-a forțat să fugă din țara lor și caute pace în Moldova. În țara noastră au ajuns pe 24 martie 2022, după patru săptămâni de frică petrecute în subsolul blocului unde locuiau.

„Alarmele sunau și ziua, și noaptea. Ne ascundeam aproape în fiecare zi. Când am înțeles că situația devine tot mai gravă, am decis să venim temporar în Moldova, la bunicii din partea mamei care locuiesc în orașul Cantemir. Ei ne-au găzduit prima perioadă”, ne-a povestit adolescenta.

În Moldova, Nadejda a continuat să frecventeze lecțiile online din Berezovca. Online a absolvit și clasa a IX-a.

„Acum sunt în clasa a XI-a la Liceul Dimitrie Cantemir din orașul Cahul. Ne-am mutat aici pentru că în școala din Cantemir nu s-au format clase liceale. Sora mea mai mică la fel studiază aici, iar sora mai mare s-a întors în Ucraina. În Ucraina a rămas și bunica din partea tatălui. În casa noastră din Berezovca nu mai locuiește nimeni, dar cel puțin știm că nu a fost afectată de rachete”.

La liceul actual, Nadejda, alături de colegii săi, petrece mult timp în laboratorul digital EDUTech, acolo unde au loc majoritatea lecțiilor. Acesta este unul din cele 81 de laboratoare digitale din toată țara, înființate de UNICEF împreună cu Ministerul Educației și Cercetării.

Fiecare laborator digital EDUTech oferă spații de învățare pentru activități de educație non-formală și formală, activități recreative, precum muzică, desen, jocuri sportive, competiții de șah, cursuri de recuperare la limba română, engleză și discipline STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică), dar și materiale necesare pentru continuarea studiilor online în cadrul platformelor dezvoltate de Ministerul Educației din Ucraina pentru copiii, care au fugit de război.

„La moment avem aici lecția de informatică. Anul trecut am studiat web design și fiecare elev a realizat un proiect digital – elaborarea unui site. Proiectul meu este despre constelații”, ne povestește cu entuziasm Nadejda.

În cadrul Liceului Dimitrie Cantemir din Cahul studiază peste 550 de copii, inclusiv 25 de copii refugiați din Ucraina. În prezent, peste două mii de copii refugiați ucraineni sunt înscriși în școlile și grădinițele din Moldova.

Nadejda planifică să-și finalizeze studiile aici și să-și continue formarea la o universitate din Moldova sau de peste hotare.

„Aș vrea să devin veterinară – am o dragoste aparte pentru animale. Am avut și un cățel, care acum este în grija bunicii. Dar iau în calcul și profesia de designer – sunt bună la compoziții de culori și desen”, a menționat tânăra.

De doi ani, Moldova a devenit noua casă pentru Nadejda și pentru alți mii de copii și familiile lor din Ucraina. În Cahul, Nadejda și familia ei s-au integrat cu succes și și-au găsit chiar și locuri de suflet.

„Aici îmi place să merg des în librării, în orașul meu natal nu aveam magazine de cărți”, a adăugat adolescenta.

Deși nu mai este sigură dacă se va întoarce vreodată la baștină, Nadejda speră că într-o zi războiul va lua sfârșit. Ea este bucuroasă că are posibilitatea să-și continue studiile și să beneficieze de toate oportunitățile moderne de învățare pe care le oferă laboratoarele digitale EDUTech.

În Moldova, Nadejda a aflat că semnificația numelui său tradus din limba rusă este „speranță”, ceea ce o încurajează să creadă în viitorul său mai bun, când își va putea revedea prietenii, rudele și casa în care a copilărit și și-a petrecut adolescența.

Laboratorarele digitale EDUTech au fost înființate cu suportul financiar al Guvernului Marii Britanii, Guvernului Italiei și al Fondului Global al Națiunilor Unite pentru Educație în Situații de Urgență și Crize Prelungite (Education Cannot Wait) în contextul răspunsului de urgență la criza refugiaților din Ucraina.

Articole similare