Ce fel de taxe și impozite trebuie să achiți dacă ai o afacere în Moldova
Când vine vorba de taxe și impozite, poate fi destul de complicat să le înțelegem, mai ales când ne aflăm la început de drum în antreprenoriat. De exemplu, poate fi dificil să pătrundem în esența cum se formează un salariu de 10 000 de lei pentru un angajat, care este contribuția la fondul social, ce avantaje oferă înregistrarea companiei în IT Park și ce plusuri îți aduce plata impozitului unic de 7 %. Despre toate aceste aspecte am discutat cu Raisa Manolova, consultantă în afaceri, care într-un interviu pentru #diez a oferit informații utile pe care orice antreprenor ar trebui să le cunoască despre taxe și impozite înainte de a se aventura în lumea afacerilor.
Nota autorului: articolul este scris la persoana întâi. Respectiv, ceea ce veți citi mai jos este relatarea directă din partea persoanei intervievate.
Sunt Raisa Manolova, fondatoare și consultantă la Profintech INC și ofer servicii de consultanță pentru antreprenori. În mare parte, consult mulți antreprenori cu privire la modul în care funcționează programul 1C pentru contabilitate.
Programul este utilizat, în majoritatea cazurilor, de contabili sau de administratorii organizațiilor care îndeplinesc și rolul de contabili. Acest program realizează automat calcule legate de salarii, impozite pe salarii, impozite pe activitatea de vânzări sau achiziții; toate acestea sunt înregistrate în sistem.
În prezent, acest program este obligatoriu pentru toți. Dacă înainte se lucra și pe hârtie, acum Serviciul Fiscal de Stat a impus utilizarea formatului electronic.
Astfel, eu activez atât în domeniul programării, cât și în cel legislativ. Pentru a crea acest program, trebuie să cunosc foarte bine legislația. Din acest motiv, pot oferi și consultanță legată de legislație, de înființarea unei firme, de impozitele care se rețin și de alegerea celei mai optime forme de organizare juridică. Aceste competențe mă califică drept specialistă în domeniul legislativ. Prin urmare, combin două domenii: legislativ și IT.
Nota autorului: programul 1C este un instrument multifuncțional conceput pentru a automatiza contabilitatea și gestionarea proceselor de afaceri la nivelul întreprinderii. Este folosit pentru: înregistrarea tranzacțiilor financiare, generarea rapoartelor contabile, calcularea salariilor, automatizarea proceselor etc. Practic, este ca un asistent digital care ține evidența banilor și ajută la respectarea legislației contabile și fiscale. Este foarte popular în țările din Europa de Est, inclusiv în Moldova.
Cele mai frecvente tipuri de taxe care există în Moldova pentru antreprenori
Cele mai frecvent întâlnite taxe sunt: contribuția la fondul social (care include și fondul de pensii), impozitul pe venit pe activitate, impozitul pe venit din salariu și contribuția pentru asigurarea medicală. Aceste categorii sunt cele mai comune. În cazul companiilor, mai există și alte taxe, precum cele pentru amenajarea teritoriului sau taxele pentru drumuri – acestea sunt cunoscute ca taxe locale. Majoritatea companiilor au aceste taxe, însă specificul lor poate varia în funcție de activitatea firmei.
Avem așa: fondul social este 24 % și se achită de către angajator. De obicei, se întâlnește la SRL-uri și la alte întreprinderi care au angajați. La Întreprinderile Individuale, fondatorul achită singur fondul social, asigurarea medicala, dar are dreptul să angajeze. Mai este și activitate independentă, la ele nu ai dreptul să ai angajați și se achită tot ca la Întreprinderi Individuale, mai au impozit de 1 % și limită la venituri până la 600 000 de lei anual. În IT Park nu sunt așa taxe, există doar taxa unică de 7 % sau 30 % din salariul mediu pe economie per angajat.
Nota autorului: un antreprenor apare în trei posturi când vorbim despre impozitul pe venit:
#1. în calitate de persoană care desfășoară activitatea de întreprinzător – există diferite regimuri fiscale care se aplică aici în funcție de activitatea antreprenorială desfășurată și forma de organizare juridică, iar în tabelul de mai jos vei vedea sinteza principalelor regimuri fiscale;
#2. în calitate de angajator, urmează să reții și să achiți la stat un impozit pe venit egal cu 12 % din salariu și alte beneficii achitate salariaților. Reținerea se realizează prin achitarea către angajat a unei sume diminuate cu valoarea impozitului;
#3. în calitate de investitor în propria afacere (fondatorul afacerii) – în cazul în care decizi ca, după achitarea impozitelor și taxelor, să îți iei profitul rămas după impozitare, denumit dividende, va trebui să achiți un impozit de 6 % din suma acestuia. Aplicarea acestui impozit are drept scop stimularea reinvestirii banilor în activitatea companiei.
Diferența dintre taxe și impozite
De fapt, nu este mare diferență între ele, dar voi explica.
Există taxe de stat care, de obicei, sunt achitate de companie. Impozitele însă se rețin de la persoană, adică de la angajat, iar unele sunt achitate direct de companie. Din acest motiv adesea apar confuzii. Terminologia este aceeași, dar există taxe care sunt achitate exclusiv de companie, în timp ce angajatului i se rețin practic doar două impozite: impozitul pe venit și contribuția pentru asigurarea medicală.
Nota autorului: codul fiscal prevede două tipuri de impozite și taxe aplicate pentru activitatea antreprenorială: generale de stat și locale. Totuși, în calitate de antreprenor va trebui să achiți doar acele taxe și impozite care corespund activității de afacere pe care o desfășori.
Ce este TVA și cum se aplică
A fi plătitor de Taxă pe Valoare Adăugată (TVA) înseamnă să fii obligat să efectuezi toate vânzările cu TVA inclus. În general, această taxă este de 20 %, dar poate varia în funcție de domeniul de activitate și produse.
Dacă achiziționezi o marfă cu TVA și ulterior o vinzi tot cu TVA, vei achita diferența de TVA dacă o vinzi la un preț mai mare. Rezidenții IT Park tot achită TVA dacă fac vânzări în țara noastră și depășesc limita de 1,2 milioane de lei. Avem așa: 12 % impozit pe venit și încă 20 % TVA.
În cazul companiilor din IT Park este mai simplu să se înregistreze ca plătitori de TVA dacă exportă servicii în afara țării. Exportul serviciilor lor are o cotă de TVA 0, ceea ce înseamnă că vânzările realizate peste hotare nu includ TVA. Astfel, aceste companii pot solicita rambursarea TVA-ului achitat pentru achizițiile efectuate în țară.
Din acest motiv recomand să devii plătitor de TVA de la început, deoarece vei putea solicita rambursarea TVA-ului achitat pentru achizițiile pe care le-ai făcut.
Voi arăta ce înseamnă TVA printr-un exemplu simplu.
# Compania A achiziționează marfă de la un furnizor cu 12 000 de lei (cu TVA) și o vinde către clienți cu 18 000 de lei (cu TVA).
1. Achiziția mărfii
Suma totală achitată: 12 000 de lei (cu TVA 20 %)
Delimitare:
Preț fără TVA: 12 000 : 120 % = 10 000 de lei
TVA aferent achiziției (20 %): 12 000 − 10 000 = 2 000 de lei
2. Vânzarea mărfii
Suma totală încasată: 18 000 de lei (cu TVA)
Delimitare:
Preț fără TVA: 18 000 : 120 % = 15 000 de lei
TVA aferent vânzării (20 %): 18 000 − 15 000 = 3 000 de lei
3. TVA de achitat către stat
TVA încasat la vânzare: 3 000 de lei
TVA achitat la procurare: 2 000 de lei
TVA de achitat către stat: 3 000 − 2 000 = 1 000 de lei
(Deci venitul este 18 000 − 12 000 − 1 000 = 5 000, și nu 6 000, cum ar părea inițial)
Nota autorului: atât persoanele fizice care desfășoară activitate de antreprenoriat, cât și persoanele juridice devin plătitori de TVA odată ce ating plafonul stabilit în legislația fiscală, și anume 1,2 milioane de lei. Dacă ai atins plafonul respectiv, atunci trebuie să depui cerere în format electronic pe sfs.md, apoi după o verificare ești înregistrați ca plătitori de TVA. Totuși, dacă dorești să devii plătitor de TVA înainte de a atinge plafonul stabilit, o poți face prin înregistrarea la Serviciul Fiscal de Stat. De ce un antreprenor ar vrea să se înregistreze benevol ca plătitor TVA? Depinde cine îți sunt clienții. În mod normal, antreprenorii plătitori de TVA vor prefera să lucreze, la rândul lor, cu agenți economici care le vor asigura o diminuare a poverii fiscale ce ține de TVA prin acordarea acelui TVA deductibil.
Taxele vamale
Taxele vamale se aplică la importul de servicii și mărfuri. Acestea se achită la vamă pentru continuarea procedurii de vămuire a unui anumit produs. Există un clasificator de produse pentru vămuire, iar în funcție de produs se aplică un anumit procent. Nu este o taxă unică. Cel mai frecvent se întâlnesc 4 % pentru procedurile vamale și 20 % TVA. Totuși, există produse cu accize și fără accize. În funcție de tipul de marfă, trebuie să cunoști dacă aceasta este supusă anumitor taxe sau nu.
Nota autorului: taxele vamale sunt stabilite ca procent din valoarea în vamă (numit ad valorem), procent cuprins în general între 0 și 22 %, cu excepția anumitor produse pentru care sunt aplicabile taxe specifice, cum ar fi carnea, untul, zahărul, berea, alcoolul etilic și țigările.
Perfectarea formalităților vamale la import și export, precum și completarea actelor vamale pot fi realizate în condiții optime dacă se recurge la serviciile persoanelor specializate în domeniu – brokerii vamali.
Regimul special de impozite pe care îl au rezidenții parcului IT
Persoanele care sunt rezidente în IT Park plătesc un impozit unic de 7 % și nu mai trebuie să achite alte contribuții, precum cele pentru fondul social, asigurările medicale, fondul de pensii etc. De asemenea, există și o altă opțiune de impozitare pentru rezidenți: plata a 30 % din salariul mediu pe economie per angajat, ceea ce reprezintă acum 4 110 lei. O precizare: impozitul unic de 7 % poate fi aplicat dacă venitul per angajat este de cel puțin 60 000 de lei. În caz contrar, dacă venitul este mai mic, se achită 4 110 lei per angajat, conform schemei de 30 % din salariul mediu pe economie.
Respectiv, rezidenții IT Park achită lunar un impozit unic în mărime de 7 % din vânzările lunare numai dacă cele 7 % nu constituie o sumă mai mică decât 30 % din salariul mediu pe economie înmulțit la numărul de angajați.
#1. În cazul în care compania are un singur angajat și are venit de 60 000 de lei, atunci achită impozitul unic pe venit de 7 % și trebuie să plătească 4 200 de lei.
#2. În cazul în care compania are venit mai mic de 60 0000 de lei, atunci achită 30 % din salariul mediu pe economie și va plăti 4 110 lei per angajat.
Vom lua un exemplu concret: o întreprindere cu doi angajați care s-a înregistrat în Moldova IT Park. Pentru luna noiembrie, compania a făcut vânzări de 100 000 de lei.
7 % din vânzări (100 000 de lei) = 7 000 de lei. Totuși, conducătorul companiei va trebui să achite un impozit mai mare de 7 000 de lei. De ce?
Salariului mediu pe economie pentru 2024 este de 13 700 de lei. Dacă e să calculăm, 30 % din această sumă constituie 4 110 lei.
Odată ce compania are doi angajați, 4 110 × 2 = 8 220 de lei. Drept urmare, impozitul unic plătit nu ar trebui să fie mai mic de 8 220 de lei.
Respectiv, în cazul de mai sus, conducătorul companiei nu va putea achita 7 % impozit unic (fiindcă a avut venituri prea mici), dar va achita 30 % din salariul mediu pe economie per angajat.
Dacă însă compania de mai sus ar fi înregistrat un venit din vânzări de 120 000 de lei, atunci 7 % din această sumă ar constitui 8 400 de lei. Și în acest caz, conducătorul ar plăti anume această sumă, pentru că e mai mare decât 30 % (8 220 de lei) din salariul mediu pe economie calculat per fiecare angajat.
Eu am stabilit așa: dacă venitul per angajat depășește 60 000 de lei, trebuie să plătești impozitul pe venit de 7 %. În schimb, dacă venitul este mai mic, trebuie de folosit schema de 30 % și să achiți 4 110 lei per angajat.
Dar aici trebuie să luați în calcul că această schemă funcționează per angajat. Dacă sunt deja doi-trei angajați, atunci se schimbă situația.
Sunt companii IT în Moldova care practic permanent plătesc 30 % din salariul mediu pe economie calculat per fiecare angajat. Totuși, sunt și companii care au venituri destul de mari și ei deja plătesc 7 % impozitul unic.
Pentru a explica mai simplu: dacă ai mai mulți angajați, ți-ai deschis o companie și veniturile sunt considerabile, îți este mult mai rentabil să optezi pentru plata impozitului unic de 7 % în cadrul Parcului IT.
De asemenea, la angajații din IT Park nu li se rețin impozitele din salariu, acestea sunt achitate de către angajator și tot intră în acel impozit unic de 7 %, însă angajaților din IT Park nu li se calculează fondul de pensii din salariul real pe care îl primesc, dar se calculează din 68 % din salariul mediu pe economie, adică din 9 316 lei. De exemplu, pot avea un salariu de 40 000 de lei pe lună, dar fondul de pensii li se calculează din 9 316 lei. De asemenea, concediul medical sau concediul de maternitate tot din această sumă se calculează, nu din salariul real pe care îl primesc. Doar acest aspect ar putea fi un minus pentru angajații din IT Park și în cazul dat ar trebui să-și facă singuri economiile pentru viitor.
Dacă e să vorbim în afara parcului IT, atunci impozitul pe venit în Republica Moldova pe persoană fizică este de 12 %.
Cum devii rezident în IT Park?
- Înregistrezi compania la ASP.
- Este site-ul mitp.md, unde te loghezi cu cheița electronică.
- Depui cererea de a deveni rezident.
- În aproximativ două săptămâni vei primi decizia dacă ai fost acceptat sau nu.
Actele necesare pentru a deveni rezident IT Park:
#1. decizia de înregistrare a persoanei juridice, eliberată de Agenția Servicii Publice;
#2. extras din registrul de stat al persoanelor juridice sau întreprinzătorilor individuali;
#3. statutul persoanei juridice (doar în cazul în care aceasta are doi sau mai mulţi administratori);
#4. actele ce confirmă împuternicirile solicitantului (de exemplu, procura simplă).
Apropo, în IT Park nu se înregistrează doar companii IT, ci și firme din alte domenii: call centere, firme de dispecerat, multimedia (foto/video), consultanță în IT, servicii manageriale și multe altele.
Cum se formează un salariu: ce taxe achită angajatorul și cât achită angajatul
Haideți să vă arăt un exemplu simplu cu o firmă, ca să vedeți cât de rentabil este pentru un angajat sau un angajator să achite taxe. Vom calcula ce taxe trebuie să plătească un angajator pentru un salariu brut de 10 000 de lei acordat unui angajat.
10 000 de lei (brut) x 24 % (contribuția la fondul social) = 12 400 de lei (cheltuielile totale ale angajatorului)
Câți bani (net) ajung din cei 10 000 de lei (brut) la angajat:
# 9 % (asigurarea medicală) – 900 de lei;
# 12 % (impozitul pe venit) se calculează din 6 850 de lei (10 000 – 2 250 scutirea personală – 900 contribuția pentru asigurarea medicală) – 822 de lei.
Calcul final
10 000 de lei (brut) – 900 de lei (asigurare medicală) – 822 de lei (impozit pe venit) = 8 278 de lei (net).
Din salariul brut de 10 000 de lei al angajatului se reține suma de 1 722 de lei. Astfel, pentru ca un angajat să primească un salariu net de 8 278 de lei, angajatorul are cheltuieli totale de 12 400 de lei. Acest lucru înseamnă că 4 122 de lei se duc la stat.
Acum, ce angajator și-ar dori să-și asume astfel de impozite? Mulți nu vor, și din acest motiv apar salariile plătite „în plic”. În final, nici angajatorul nu vrea să achite impozite atât de mari, și nici angajatului nu-i convine că din salariul brut i se reține atât de mult.
Însă există un happy-end în IT Park! Cea mai rentabilă formă de impozitare pentru companiile din Republica Moldova este acolo, și mă refer la impozitul unic de 7 %, despre care am vorbit mai sus.
De exemplu, pentru o firmă cu 10 angajați, unde rulajul lunar al veniturilor ar trebui să fie de 600 000 de lei, dar este mai mic, chiar și în acest caz, este mai rentabil să se înregistreze în IT Park. Astfel, firma ar achita doar impozitul de 30 % din salariul mediu pe economie per angajat (4 110 lei), decât să fie înregistrată ca o firmă obișnuită și să plătească contribuția de 24 % la fondul social, calculată deja la salariul oficial al angajaților.
Nota autorului: mai multe informații despre impozite și taxe puteți găsi pe pagina web sfs.md. De asemenea, o sursă importantă privind reglementările fiscale este, desigur, Codul fiscal al Republicii Moldova și actele normative emise pentru executarea acestuia.
Gânduri de final
În Moldova, consider că cea mai bună formă de impozitare este cea din IT Park, și anume impozitul unic de 7 %. Eu aș extinde acest impozit unic de 7 % pentru majoritatea tipurilor de activități, nu doar pentru IT Park. Dacă s-ar implementa acest impozit unic la nivel național, toți ar trece la salarii oficiale, iar veniturile la bugetul statului ar crește. Un astfel de impozit ar fi mult mai convenabil și mai ușor de monitorizat. Țara noastră nu este foarte mare, iar pentru a sprijini concurența și dezvoltarea economică, aș introduce acest impozit unic pentru majoritatea întreprinderilor. Această măsură ar rezolva toate problemele actuale legate de achitarea impozitelor și taxelor la stat, atât din partea angajatorilor, cât și din partea angajaților.
…
Bun Venit este un proiect #diez de educație financiară, în care antreprenori și antreprenoare din Republica Moldova îți explică ce trebuie să știi dacă vrei să deschizi și să dezvolți o afacere.
Acest material a fost realizat cu sprijinul poporului american prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Responsabilitatea cu privire la conținut nu reflectă neapărat opinia USAID sau a Guvernului Statelor Unite ale Americii.