Doar 37% dintre cetățeni se declară utilizatori independenți în accesarea serviciilor electronice

Doar 37% dintre cetățeni se declară utilizatori independenți în accesarea serviciilor electronice

Majoritatea populației are nevoie de suport din partea persoanelor terțe atunci când accesează servicii electronice prestate de autorități. Datele au fost publicate de Agenția de Guvernare Electronică (AGE), în urma unui sondaj la care au participat peste trei mii de persoane din 13 regiuni ale țării, transmite bizlaw.md

Astfel, potrivit datelor obținute, nivelul de alfabetizare digitală, deprinderile de operare cu dispozitive electronice și navigare pe internet determină preferințele în utilizarea serviciilor electronice. În prezent, 37,3% de cetățeni pot fi declarați utilizatori independenți în accesarea serviciilor electronice, alți 36% au nevoie de suport din partea altor persoane. Alte 22,4% din respondenți sunt utilizatori cu necesități înalte de suport, preferând să delege integral altei persoane accesarea și obținerea serviciului, aceștia fiind vârstnicii, persoanele din mediul rural sau cei cu venituri modeste.

În ce privește nivelul de accesare a platformelor electronice guvernamentale, AGE declară că în cei opt ani de urmărire a acestui indicator se atestă o creștere substanțială (de 3 ori mai mare față de anul 2012, conform ultimului sondaj). Ponderea persoanelor care au accesat servicii publice electronice este de 32%. Cei mai frecvenți utilizatori sunt tinerii cu vârsta între 18 și 29 de ani.

Printre serviciile de top, cele mai accesate în 2020, care au fost menționate de respondenți, se numără: serviciile electronice fiscale, serviciile electronice cadastrale, aplicarea pentru cazier judiciar, servicii de documentare (ASP) și e-CNAS.

Mare parte a serviciilor publice electronice sunt încă accesate preponderent prin intermediul paginilor web ale instituțiilor de resort, în defavoarea Portalului Serviciilor Publice. Circa jumătate dintre servicii au fost accesate preponderent prin intermediul computerului, iar altă jumate prin intermediul telefonului mobil. Toate tendințele sugerează că pe viitor rata de accesare a serviciilor prin telefon va fi în continuă creștere.

Articole similare