Peste 2,5 milioane de apeluri au fost înregistrate în anul 2020 la numărul unic de urgenţă 112
În anul 2020, numărul apelurilor de urgență la 112 a fost de 2 592 509, cu aproximativ 20 la sută mai puțin, comparativ cu anul precedent.
Chiar dacă anul 2020 a adus o serie de provocări și necunoscute, Serviciul 112 a implementat soluții de eficientizare a proceselor de management al activităților interne și a procedurilor de lucru în contextul pandemiei de COVID -19 privind dinamica apelurilor de urgență la numărul 112, asigurarea continuă a funcționalității Sistemului Informațional Automatizat 112 în regim de solicitare excesivă, sistematizarea procedurilor operaționale de gestionare a cazurilor de urgență.
Una dintre marile reușite reprezintă indicatorul privind timpul de răspuns. Conform datelor statistice, la numărul unic de urgență 112 sunt recepționate în primele 5 secunde – 72% din totalul apelurilor, în primele 10 secunde – 92% din apeluri, iar în 15 secunde – 96% din apeluri.
O altă componentă îmbunătățită reprezintă reducerea numărului de apeluri care nu au un caracter de urgență, în acest sens, în anul 2020, fiecare al doilea apel intrat în sistemul informațional automatizat al Serviciului 112 nu a fost o urgență, iar, comparativ cu anul 2019 fluxul de apeluri non-urgente s-a redus cu aproximativ 9%.
Optimizarea indicatorilor a fost posibilă datorită elementului de consolidare a capacităților Serviciului 112, efortului incontestabil realizat de echipa de operatori 112, dar și ca urmare a creșterii responsabilității cetățenilor care apelează la numărul de urgență 112.
În 2020, numărul maxim de apeluri recepționate în intervalul de 24 de ore la numărul de urgență 112 este de 10 320, iar numărul minimal înregistrat este de 5 839 apeluri. Media zilnică de apeluri recepționate la 112 reprezintă aproximativ 7 100 de apeluri. Totodată, cele mai multe apeluri și solicitări s-au înregistrat în intervalul orelor 17:00 și 19:00. La numărul unic de urgență a fost recepționat un număr de 334 de raportări de urgențe reale de la același număr de telefon, depășind numărul record din anul precedent.
Din fluxul total de apeluri, 51,88% au fost efectuate de pe telefonul mobil, 26,05% de pe telefonul fix, 10,85% de pe telefonul fără cartelă SIM și în 11,22% din cazuri au fost recepționate mesaje SMS de anunțare a urgențelor.
Potrivit categoriilor de vârstă, cel mai des la numărul de urgență 112 apelează vârstnici, astfel aproximativ 40% din numărul total de apeluri sunt realizate de persoanele cu vârsta de peste 62 de ani. În ceea ce privește dimensiunea de gen, aproximativ 58 la sută din numărul total de apeluri sunt raportate de persoanele de gen feminin.
Media privind numărul de apeluri preluate de un operator 112 pentru anul 2020 este de 32 406 apeluri, iar cota maximă privind numărul de apeluri preluate de operator 112 este 59 400 apeluri.
Cele mai solicitate intervenții medicale conform clasificatoarelor evenimentelor sunt afecțiuni respiratorii (9,85% din numărul total de cazuri medicale), hipertensiunea arterială (9,56%), dureri abdominale sau de spate (7,52%), pacient slăbit cu simptome neclare (5,60%), dureri toracice (5,83%), copil bolnav (2,18%).
Cele mai multe intervenții de poliție sunt infracțiuni contra vieții și sănătății persoanei – persoană agresivă (10,33% din numărul total de cazuri Poliție), persoană bătută (5,75%), persoană agresată (4,42%), conflict (6,53%) și din domeniul transportului – accident rutier (7, 65%).
Cu privire la urgențele de pompieri menționăm intervenții la incendii vegetație (13,52% din numărul total de cazuri Pompieri), alte intervenții și ieșiri (7,05%) și altele (7,41%).
Din punct de vedere al localizării geografice, cele mai multe apeluri privind urgențele reale provin din Chișinău (31,50%), Bălți (5,49%), Orhei (3,15%), Cahul (2,75%), Ungheni (2,51%), Fălești (2,09%), Soroca (2,04%). Privitor la apelurile nejustificate la numărul de urgență 112, pozițiile din top privind localizarea geografică sunt ocupate de Chișinău, Criuleni, Hâncești, Cahul.
Anul 2020 a reprezentat o perioadă total diferită, care ne-a adus multe lecții, dar și situații neprevăzute. Grație devotamentului și implicării plenare a echipei Serviciului 112, dar și sprijinului oferit de parteneri am reușit să depășim potențialele amenințări și să oferim cetățenilor servicii moderne și sigure la cele mai înalte standarde profesionale si de cea mai bună calitate.