Din culisele RedBed — afacere de familie în Cahul. Interviu cu Stepan Untilov
În interviul de astăzi, vom discuta cu Stepan Untilov despre RedBed — o afacere de familie cu o abordare unică în producția de mobilă personalizată. Vom vorbi despre originile și evoluția afacerii, dar și perspectivele pentru viitor.
— Salut, Stepan. Mulțumesc pentru timpul acordat. Să începem cu originile, cum a început totul pentru voi?
Noi suntem băieți din sat. Am trăit și am crescut, împreună cu fratele meu Octavian, în satul Pelinei. Părinții noștri lucrau pe atunci în Federația Rusă. Ei veneau acasă în fiecare iarnă, iar prin 2002 ne-am mutat la Cahul, unde am mers la școală. Părinții continuau să muncească peste hotare.
Dacă este să vorbim despre faptul ce ne influențează copilăria, vreau să spun că noi treceam foarte greu peste fiecare plecare a părinților. Atunci nu erau timpuri cum sunt acum: să poți să suni în orice moment. Mai ales să suni și să te vezi. Ne simțeam mereu copleșiți de despărțirea de ei.
Ăsta este contextul general de unde a început tot și de unde noi ne-am apucat de afaceri. Pentru că aveam o dorință mare ca părinții să ne fie alături și ei voiau să fie alături de noi.
— Cum a început afacerea voastră în domeniul producției de mobilă?
Afacerea noastră a pornit de la necesitatea de a avea mobilă în cameră atunci când eram copii. Tatăl meu, care avea cunoștințe în domeniul construcției și avea acasă tot felul de scule și instrumente, a decis să facă mobilă pentru noi. „Stencă” se spunea pe atunci, un loc unde să ne punem hainele, și o masă unde să ne facem lecțiile.
Acesta a fost momentul de răscruce, pentru că ne-a făcut să ne gândim la posibilitatea de a produce mobilă și pentru alții. Am făcut o fotografie la mobilier, am scris „Mobilă la comandă”, numărul de telefon și împreună cu Octavian mergeam și lipeam anunțurile prin oraș. Și uite așa am făcut rost de primele comenzi. Aceștia au fost primii pași în dezvoltarea afacerii noastre.
— Cum decurgea procesul de producție la început?
Lucram de acasă, aveam un atelier în garaj. Pe atunci era cu totul altă tipologie de producere. Tata aducea materialul cu mașina, iar după aceea, eu cu fratele lipeam timp de câteva zile marginile cu fierul de călcat, că acestea erau de hârtie. Și eram cu toții implicați în acest proces. Rutina era următoarea: eu aveam școala, după care îl ajutam pe tata și mai și lucram și în altă parte. Pentru noi acest lucru nu era ca ceva de bază, ci ca ajutor pentru părinți.
— Cum s-a transformat această inițiativă într-o afacere de familie cu numele RedBed?
Procesul de dezvoltare a afacerii noastre a fost treptat. După această etapă inițială, tata a înființat o Întreprindere Individuală, dar am înțeles că pentru a crește, trebuia să avem un nume și să investim în publicitate și marketing. Denumirea RedBed a venit dintr-o combinație de pasiune a mamei pentru culoarea roșie și cuvântul „bed” care reprezintă o piesă de mobilier. Am adăugat la asta cunoștințele acumulate în domeniul marketingului din experiența mea acumulată în perioada când lucram peste hotare.
— Dacă businessul mergea bine pe loc, de ce ai hotărât să pleci peste hotare?
Businessul mergea, într-adevăr, dar eu îl percepeam ca pe un ajutor oferit părinților, adică nu era pentru mine o activitate principală. Din momentul în care am primit cetățenia română, am crezut în ideea că posibil, undeva în altă parte, e altă lume. Chiar am crezut că la noi în țară e foarte rău să trăiești și toți din jur poartă o oarecare vină și că societatea e bolnavă. Și am plecat cu gândul că o să plec din Moldova ca să trăiesc într-o societate sănătoasă.
— În acest caz, ce te-a determinat să revii în Moldova?
A trebuit să ajung peste hotare ca să înțeleg că nu există așa termeni ca societate sănătoasă sau bolnavă. Noi singuri putem să influențăm lucrurile și nu e nevoie să așteptăm ca cineva din afară să vină și să rezolve problemele noastre. Problemele care sunt la noi, sunt și acolo. Cu ce proleme mă confruntam în Moldova, cu aceleași probleme mă confruntam și în Germania sau Anglia.
Mi-am pus la un moment dat întrebarea: „Pentru ce mă aflu eu aici?”. Ok, am progresat un pic la engleză, am învățat germana, am descoperit multe activități, dar în același timp ne ocupam și cu mobila… Astfel, în perioada pandemiei am revenit în Moldova și la activitatea familială. Toată experiența pe care am acumulat-o peste hotare: logistică, marketing am început să o implementez în afacerea noastră.
— Ce vă deosebește de ceilalți producători de mobilă?
RedBed se concentrează pe producția de mobilă personalizată și unică. Ne străduim să înțelegem nevoile fiecărui client și să rezolvăm problemele specifice ale spațiului în care va fi instalată mobila. Materialele și tehnica de execuție sunt, de asemenea, adaptate în funcție de cerințele fiecărui proiect și ne focusăm pe calitate. Suntem diferiți de producătorii de mobilă în serie, pentru că fiecare piesă de mobilier pe care o realizăm este unică și adaptată clientului. Și activitatea noastră a devenit cunoscută cel mai bine prin recomandări de la client la client, ceea ce vorbește de la sine.
— Cum vedeți viitorul afacerii voastre?
Sunt convins că din Cahul poți să produci și să livrezi în toată țara și în toată Europa. Ăsta e planul cel mai mare spre care tindem. Cu toate acestea, intenția noastră este ca RedBed să rămână o afacere de familie, cu un număr restrâns de personal.
Unu: nouă așa ne place. Asta ne garantează maximum de flexibilitate. Indiferent de ce se întâmplă pe piață, noi de adaptăm foarte ușor. Doi: Dacă luăm o pereche de mâni la ajutor, acestea vor fi instruite asigurate cu toate tehnicile și cunoștințele pe care le avem, ca să menținem calitatea și relația cu clientul. Acest lucru ne permite să menținem relații strânse cu clienții noștri. Cred că asta ne face unici și ne diferențiază în continuare pe piață.
— Mulțumesc pentru răspunsuri, Stepan. Modul cum ați transformat o inițiativă modestă într-o afacere de succes este cu adevărat inspirațional. Succes în continuare.