De cinci ani, Poliția Moldovei este în reformare
Din anul 2016, Guvernul Republicii Moldova a demarat un program amplu de reformare a Poliției Naționale.
Primul pas a fost făcut la 12 mai 2016, când Guvernul aprobă Strategia de dezvoltare a Poliţiei pentru anii 2016-2020 şi a Planului de acţiuni privind implementarea acesteia. (HG nr. 587 din 12.05.2016).
Documentul adoptat reprezintă o analiză exhaustivă a situației la acel moment, modul în care a fost implementată Concepția de reformare a Ministerului Afacerilor Interne și a structurilor subordonate și desconcentrate a acestuia (document de politici aprobat în anul 2010), dar și obiectivele care sunt puse în fața Poliției naționale pentru a ajunge la standardele Uniunii Europene.
Scopul noii strategii, potrivit documentului de politici, constă în continuitatea procesului de reformare demarat prin Concepţia de reformare a Ministerului Afacerilor Interne şi a structurilor subordonate şi deconcentrate, rezultând din necesităţile reale stabilite în procesul de implementare a reformelor şi oferă posibilitatea ajustării din punct de vedere conceptual şi principial a proceselor deja demarate, redefinirea vectorului de dezvoltare a entităţii.
Totodată, Strategia reprezenta o aliniere la prevederile Acordului de Asociere Uniunea Europeană – Republica Moldova, privind domeniile de modernizare a Poliţiei, conform standardelor europene şi celor mai bune practici internaţionale, îmbunătăţirea capacităţilor de combatere a criminalităţii, sporirea integrităţii angajaţilor şi instituţionalizarea principiilor de abordare din perspectiva asigurării drepturilor persoanei.
57 de milioane de Euro pentru reformă
La finele lui 2016, Guvernul de la Chişinău a semnat un acord cu Delegaţia UE care prevedea oferirea unui sprijin financiar de 57 milioane de euro pentru finanţarea reformelor în poliţie.
Potrivit europaliberă.org, ministrul de interne de atunci, Alexandru Jizdan, declara că „o astfel de finanţare poliţia nu a avut niciodată”, iar Steven Daniels , Ofiţerul pentru justiţie şi afaceri interne din cadrul Delegaţiei UE în Moldova declara că Sprijinul acordat de Uniunea Europeană se concentrează pe mai multe direcții, de la poliţia comunitară la combaterea corupţiei în rândul angajaţilor.
Cu toate acestea, trebuie să fie clar că deşi colaborăm cu Ministerul de Interne şi Inspectoratul general al poliţiei, oferind instruiri şi echipament modern, obiectivul nostru este de a transforma poliţia într-o instituţie profesionistă, de la una de forţă la una orientată spre servicii în folosul comunităţii. Într-un final, oamenii sunt beneficiarii finali şi judecătorii acestei reforme”. declara atunci Steven Daniels.
Pe site-ul oficial al Poliției Republicii Moldova, cu referire la reforma poliției se menționa: „Sprijinul substanțial al Uniunii Europene va permite aducerea în Poliție a cunoștințelor și experiențelor valoroase, precum și a dotărilor moderne, astfel încât să fie schimbate radical, în bine calitatea serviciului public prestat comunității, dar și condițiile de muncă ale polițiștilor. Conducerile actuale ale Ministerului Afacerilor Interne și Inspectoratului General al Poliției, precum și polițiștii, și-au asumat responsabilitatea, deloc simplă, a Reformei Poliției în actualul context, deosebit de complex, național și regional, fiind hotărâți să realizeze procesul de dezvoltare instituțională și să ofere cetățenilor o Poliție modernă, eficientă și receptivă”.
Planul de acțiuni de implementare a Strategiei de dezvoltare a Poliției pentru anii 2016–2020 poate fi accesat pe site-ul politia.md. Planul de acțiuni este divizat pe cele 5 obiective generale ale Strategiei și indică acțiunile dar și cheltuielile aferente implementării reformei pe parcursul a celor 5 ani, care ajung la aproximativ un miliard de lei.
Menționăm că, începând cu anul 2018, Asociația Promo-LEX monitorizează implementarea Reformei Poliției.
În această perioadă au fost elaborate trei rapoarte de monitorizare civică a reformei care prezintă gradul de implementare a reformei poliției în Republica Moldova.
Acest articol a fost produs cu ajutorul Asociației Promo-LEX și cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul acestuia este responsabilitatea exclusivă a A. O. Cahul 2030 și nu reflectă neapărat poziția Asociației Promo-LEX și a Uniunii Europene.