Publică un anunț
piatasud.md

Cum se descurcă Google, Apple și TikTok sub sancțiunile Uniunii Europene?

Cum se descurcă Google, Apple și TikTok sub sancțiunile Uniunii Europene?

În martie 2024 intră în vigoare regulule impuse de Uniunea Europeană prin Digital Marketers Act, reglementările au ca scop să facă piața digitală un spațiu mai demonopolizat, permițând concurența în liderii mediului digital.

A fost introdusă noțiunea de Gatekeeper, platformele digitale uriașe care oarecum împiedică concurența sau reprezintă o amenințare pentru drepturile și sănătatea utilizatorilor. Unele din regulile adăugate pentru comercializarea pe spațiul digital european sunt acestea:

  • Permiterea părților externe să interopereze cu serviciile proprii în unele cazuri specifice.
  • Permiterea utilizatorilor de afacere să comercializeze și să încheie contracte înafara platformei proprii.
  • Să nu trateze produsele și serviciile proprii mai favorabil de cât produsele părților terțe.
  • Să nu oprească utilizatorii din dezinstalarea aplicațiilor preinstalate proprii.
  • Să nu urmărească utilizatorii înafara serviciului platformei proprii, pentru a direcționa publicitatea orientată, fără consimțământul lor.

Ce înseamnă regulile date pentru giganții mediului digital, precum Google, Apple, și TikTok?

La momentul dat Google deține peste 100 de produse și servicii, printre care Chrome, Youtube, Google Maps, Ad Services, etc. Dacă ați căutat vreodată pe internet ceva specific, iar apoi ați întâlnit-o pe Youtube sau în vreun post de reclamă, aceasta nu a fost nimic altceva decât urmărirea preferințelor prin serviciile combinate de la Google. Care a fost răspunsul Google cu privire la noile reguli? Conformitate.

Acum pentru utilizatorii din uniunea europeană ce folosesc serviciile menționate mai sus conectarea datelor transmise între aplicații va apărea ca opțiunea de a, iar pentru cei ce nu doresc conectarea acestora între ele, căutările și reclamele nu vor mai fi personalizate.

Apple, fiind victima a mai multe reglementări europene, printre care schimbarea cablului de încărcare Lightning pe Type-C (pentru a standartiza toate dispozitivele la un singur cablu), cade în denominarea de Gatekeeper datorită lui AppStore, unica opțiune de a descărca aplicații pe un dipozitiv bazat pe iOS. Pe când telefoanele Android îți permit să descarci aplicații de oriunde le găsești pe internet, cu condiția că îți asumi riscul, Apple face decizia pentru tine, și decide că descărcarea aplicațiilor externe, și chiar cu versiuni mai învechite nu merită riscul tău. Deși a obiectat intens, pentru a nu pierde piața europeană, apple ține să permită descărcarea aplicațiilor externe, însă doar pentru utilizatorii din uniunea europeană. Pe lângă schimbarea dată, pentru dezvoltatorii de aplicații va fi o opțiune de a primi plăți prin metode de procesare externe, iar pentru aplicațiile cu mai mult de 1 milion de descărcări vor fi taxe adiționale.

Cum se încadreaza TikTok în clasificarea dată? Precum și celelalte companii menționate precedent, ByteDance (compania ce deține TikTok) a fost identificată ca Gatekeeper, adică o companie mare ce din oarecare motive specifice nu permite concurență.

La momentul dat TikTok este vizionat ca un serviciu cu o influență prea mare pentru piața internă a europei, și pentru a se încadra în regulamentele Uniunii Europene are să implementeze schimbările date. Printre ele se enumeră abilitatea de a da refresh recomendațiilor utilizatorilor, filtrarea hashtagurilor, setarea automată a conturilor utilizatorilor cu vârsta mai mică de 16 ani la modul privat, iar utilizatorii cu vârstele cuprinse între 13-17 ani nu vor mai primi reclame personalizate.

Care ar fi pedeapsa pentru companiile ce nu s-au conformizat cu regulile UE până la data limită? Amenzi de până la 10% din venitul anual total a companiei la nivel mondial sau până la 20% în cazul încălcărilor repetate, și ca penalitate periodică, până la 5% din venitul mediu zilnic.

Olga Raileanu

Articole similare