Subscribe la telegramul nostru
Telegram

La Cahul au avut loc audieri publice privind ajustarea prețului la transportul public

La Cahul au avut loc audieri publice privind ajustarea prețului la transportul public

Marți, 26 ianuarie, în incinta Palatului Culturii din Cahul a avut loc audierea publică a solicitării prestatorilor de servicii transport public urban privind ajustarea tarifelor la servicii. 

Solicitarea a fost expediată de cele 3 companii prestatoare în luna noiembrie 2020, propunerea de ajustare fiind inclusă în proiectul ordinii de zi a ultimii ședințe a Consiliului municipal Cahul. 

La ședință, la propunerea primarului Nicolae Dandiș, cu susținerea consilierilor municipali, proiectul de decizie a fost amânat, pentru consultări suplimentare și organizarea audierilor publice la subiect, conform legislației naționale. 

Solicitările prestatorilor de servicii transport public au solicitat inițial ajustarea tarifului de la 7 la 8 lei, iar inacțiunile din partea autorităților locale ar putea pune sub pericol continuarea prestării serviciului în municipiu. 

La audierile publice au participat în jur de 30 de persoane, reprezentați ai APL, agenții economici, șoferii rutelor, dar și cetățeni cointeresați de subiect. Ședința a fost transmisă live pe pagina de facebook a primăriei mun. Cahul și a ziuadeazi.md    

„Au trecut deja 11 ani de la adoptarea acelei decizii când s-a stabilit că prețul la  prestarea serviciului în localitatea noastră este de 3 lei. În același timp, era o solicitare către agenții economici de a întreprinde masuri și crea  acele abonamente lunare. Din 2010 au fost mai multe demersuri privind ajustarea tarifului. Acest subiect fiind foarte sensibil și având un aspect politic, Consiliul municipal l-a amânat în permanență. Astăzi suntem iarăși cu acestă tema pe ordinea de zi” a declarat Nicoale Dandiș,, primarul mun, Cahul, n cadrul audierilor. 

Totodată, edilul a menționat că în cadrul comisiilor transport dar și de specialitate a consiliului s-a solicitat ca agentul economic să prezinte justificarea economică a necesității majorării tarifului, iar în caz că acesta va fi majorat, să asigure inclusiv îmbunătățirea calității prestării serviciului.

„În ultimii ani, din partea unui agent economic au fost asumate public un șir de angajamente ce țin de  înnoirea parcului tehnic, iar din partea municipalității, la partea de tarif, nu s-au întreprins măsuri. Pentru muți cetățeni și prețul de 3 lei este foarte mult”

Nicolae Dandiș a mai specificat că consiliul municipal a identificat mai multe modele prin care să compenseze anumite costuri și anume compensarea a 50% din costul abonamentului vândut pensionarilor, elevilor și studenților. Astfel, în bugetul municipal au fost prevăzuți 450 mii lei pentru astfel de cheltuieli, ceea ce va permite asigurarea unui cost al circularului de 90 lei pentru categoriile indicate. pentru ceilalți cetățeni, costul unui circular lunar va rămâne de 180 lei. 

Despre Aspectul legal și procedurile de ajustare a tarifului ne-a vorbit Diana Ranga-Enachi, expertă IDIS „Viitorul”:

Cornel Susanu, adminsitratorul S.A. PAT8, cel mai mare prestator de servicii transport public din oraș a declarat: „Ajustarea prețului va da posibilitatea de a majora numărul de transport pe fiecare rută, ca asigurarea respectării graficului de circulație. Din motivul tarifului mic nu a fost posibil majorarea salariului la întreprindere. Astăzi salariul mediu a șoferilor este de 2300 lei, fapt care a dus la scăderea zilnică a numărului de personal calificat. Situația creata a făcut dificilă asigurarea serviciului la nivel de municipiu Cahul”. 

„Noi am convenit de a păstra prețul de 180 lei la circulator pentru ceilalți cetățeni. Orișicare cetățean care circulă mai mult, în cazul unei eventuale ajustări a tarifului, el ar putea păstra celeași cheltuieli care le are și acum – 180 lei. Ar fi un cost mai mult pentru cei pasageri care circula ocazional. În așa caz, dacă noi mergem pe acestă cale, noi nu afectam cetățenii care au nevoie de transportul public, și pentru municipalitate nu ar fi așa de enormă această compensație. Sa nu credă că în cazul unei eventuale ajustări a tarifului populația va fi afectată” a declarat în cadrul dezbaterilor Boris Susanu, Președintele consiliului de administrare a S.A. PAT 8. 

Întrebat care ar fi efectele ne ajustării tarifelor de către  autorități, Boris Susanu a declarat că se va ajunge la situația când nu va avea cine activa pe rute: „În 2009 aveam 2 șoferi pe rute, acum avem 1 șofer la 1 autobuz jumate. În orice zi va puteți apropia în parc și vedea cum jumătate din numărului de autobuze staționează”.

În cadrul audierilor au fost expuse mai multe propuneri privind activitatea transportului public: cetățenii, dar și consilierii municipali au solicitat ca transportul public să circule conform unui grafic stabil, afișat în stații; să asigure calitatea prestării serviciului; să identifice posibilități de asigurare a diferențierii prețului pentru circulare, dar și diversificarea rutelor municipale. 

Autoritățile publice, vor aștepta propunerile de la cetățeni la acest subiect până pe 2 februarie, pentru a demara acțiunile legale de aprobare a proiectului de decizii.   

Toate părerile expuse în cadrul audierilor publice le vedeți mai jos: