Publică un anunț
piatasud.md

Natalia Arman: ”Afacerea trebuie să o începi în tinerețe, atunci ai mai mult curaj”

Natalia Arman: ”Afacerea trebuie să o începi în tinerețe, atunci ai mai mult curaj”

Ion și Natalia Arman sunt un cuplu din orașul Cahul, care a adus fastfood-ul la noi, fiind printre primii antreprenori care au deschis o afacere în acest domeniu. Am invitat-o pe Natalia să își împărtășească experiențele și să ne povestească despre drumul lor către succes și despre provocările pe care le-au înfruntat în calea lor spre reușită.

Natalia, sunteți printre primii care ați deschis un fastfood în Cahul. Cum ați început această afacere?

În 2003 eram cu soțul meu la Chișinău, încă nu eram căsătoriți. El lucra ca operator la o casă de pariuri, iar eu ca administrator pe domeniul alimentației la un hotel. Aveam în plan să plecăm peste hotare și așteptam să fie actele gata. În timpul acesta, cheltuiam aproape tot salariul și neștiind cât va dura perioada de prefectare a documentelor, am înțeles că trebuie să facem ceva. Pe atunci mergeam des la o gheretă unde se gătea shaorma și ne-am gândit să deschidem și noi ceva similar. Îmi imaginam deja în ce constă procesul tehnologic, cam ce fel se prepară și că nu este foarte complicat. Întrucât la Chișinău nu aveam pe nimeni care să ne îndrume, ne-am întors la Cahul, unde am deschis prima Shaormarie. Produsul a fost apreciat, ceea ce ne-a motivat și încurajat să continuăm afacerea noastră.

De aici încolo cum v-ați dezvoltat, cum ați evoluat?

În 2005, am luat un micro-credit și am deschis încă o gheretă de shaorma la Jubileu. Am procurat utilajele speciale din Ucraina de la un turc, inclusiv unul pentru pui grill, ceea ce ne-a permis să ne lărgim spectrul de servicii. Un an mai târziu am luat încă un credit și am deschis o pizzerie în centrul comercial La Grina. Pizza era pregătită după rețetele unui fost coleg care în perioada studenției a lucrat la o pizzerie. În ziua deschiderii le-am oferit clienților pizza gratuit pentru a-i familiariza cu produsul. Iar pentru că ne găseam în piață, zvonul s-a răspândit foarte repede și venea multă lume.

Snack Pizza – La Grina. Sursa: restaurantguru.md

La scurt timp de la deschiderea pizzeriei am rămas însărcinată. În acea perioadă soțul meu a gestionat afacerea, iar pentru a veni în ajutorul nostru, am angajat câteva persoane. Deoarece în Cahul nu exista un loc care să fie prietenos cu copiii, am decis să facem o mică investiție și am amenajat spațiul pentru familii. În plus, organizam diferite activități pentru ei, ceea ce a atras o mulțime de oameni. Cu toate acestea, am realizat că spațiul este prea mic pentru a ne extinde, astfel ne-am mutat în Europa+ unde exista un spațiu mare de joacă pentru copii.

Care este diferența dintre gestionarea unui business în trecut și în zilele noastre?

Sunt și plusuri, sunt și minusuri. Pe atunci era foarte greu să lucrezi în alimentația publică, pentru că la Cahul se aducea puțină materie primă, sau dacă se aducea, prețul era destul de mare. Acum e cu totul altă situație – ai sunat, ți-au adus. Înainte mergeam pe la bazele din Chișinău, trebuia să le știm pe toate. Nu voiam să cumpărăm produse de oriunde, ci din start am vrut să lucrăm numai cu produse certificate. De asemenea, tinerilor acum li se fac foarte multe instruiri, au parte de seminare, incubatoare de afaceri, dar pe vremea ceea erai unu la unu cu businessul. Dacă voiai să începi ceva, erai pe cont propriu, nu era nimeni care să te ajute.

Astăzi este mult mai ușor să cumperi un utilaj de care ai nevoie, ai de unde alege. Agenții comerciali îți propun și livrează diferite produse, începând cu produsele chimice, până la cele alimentare. Pentru ca să deschizi o afacere este mult mai simplu, practic totul se face online, iar procedura este mai rapidă decât înainte. Din minusuri – toate aceste beneficii face ca să fie mare concurența.

Apropo de concurență, cum îi faceți față?

Tot timpul ne străduim să ne gândim la necesitățile clientului. Să menținem calitatea produsului și prețul competitiv, asta este foarte important. Și, desigur, ne orientăm după ce este în vogă la moment.

Soțul dumneavoastră a fost o perioadă îndelungată plecat în străinătate, cum v-ați descurcat singură?

A fost o perioadă foarte, foarte grea. Când mă uit în urmă, îmi pare că nu aș rezista acum la un astfel de ritm de viață. În primii 2-3 ani după naștere, soțul a fost acasă cu copiii. Iar când au mai crescut, de foarte multe ori angajații mă ajutau cu rugămințile personale în cazul în care copilul trebuia de luat de la școală sau dus la o activitate extrașcolară. Dar de cele mai multe ori erau cu mine la serviciu.

În acest context, v-ați gândit vreodată să lăsați totul în urmă și să plecați definitiv peste hotare?

Da, de câteva ori chiar. Însă eu, personal, am vrut mereu ca copiii mei să crească aici, la Cahul. Consider că e mult mai bine să-și petreacă copilăria aici, decât în altă parte. Poate nu am fost eu așa mult plimbată prin țări străine și nu știu cum cresc copiii acolo, dar din impresia mea, aici este cel mai bine.

Știu că în ultimii ani ați participat la câteva programe de instruire, cum v-au ajutat acestea la administrarea afacerii?

Da, am făcut Web Design, un curs foarte complex în care am creat chiar și un website pentru afacerea noastră, dar nu am reușit încă să îl lansez. Apoi am făcut Management financiar. Eu fiind contabilă la întreprindere am luat multă informație nouă de acolo, pentru că era un curs pentru femei antreprenoare. Mi-a plăcut foarte mult modulul despre Prognozare în care am învățat să prevăd succesul unui business în anumite condiții.

Aceste cursuri m-au ajutat, în primul rând, să fiu în pas cu cu ceea ce se întâmplă în jur, pentru că lumea nu stă pe loc, ci evoluează. Și m-a făcut să înțeleg de ce avem nevoie la ziua de azi ca să răspundem la necesitățile clientului.

Afacerea dumneavoastră, din cele povestite, a crescut organic, treptat. Dacă ar fi să vă întoarceți în timp, ce ați schimba?

Acum aș fi făcut altfel afacerea. Mult mai planificat, mult mai socotit. Mai ales după cursurile de management financiar. De exemplu, atunci când am deschis pizzeria nu am făcut niciun calcul: cam câte persoane or să vină, ce venit o să avem, ce cheltuieli. Ne-am lansat cu siguranța că o să reușim pur și simplu. Însă foarte multă lume riscă în acest fel și nu țin cont de concurență sau alte lucruri.

Noi am avut noroc că am fost printre primii și nu aveam concurenți. Dar acum afacerile nu merg fără unele calcule preventive. De aceea consider că afacerea trebuie să o începi în tinerețe. Atunci am avut mult mai mult curaj să facem niște lucruri pe care acum nu le-aș face nici într-o mie de ani!

Story Cafe

S-a schimbat mentalitatea clienților de-a lungul timpului?

Clienții au rămas în mare parte la fel. Dar consider că trebuie să se schimbe mentalitatea lucrătorilor noștri, care nu au perceperea că în sfera deservirii trebuie să lucrezi cu plăcere, trebuie să îți placă să faci asta, pentru că doar atunci poți să ai succes în acest domeniu. Eu le spun întotdeauna angajaților mei că dacă or să aibă o atitudine pozitivă față de client, acesta îi va răspunde pozitiv înapoi.

Ce sfaturi le-ți da celor care vor să înceapă o afacere în acest domeniu?

În primul rând să îndrăznească. Să vină cu idei noi, pentru că tot ce este nou tot timpul prinde bine, dar să țină cont ca acestea să fie pliate pe gustul moldovenilor.

Îți mulțumesc, Natalia, pentru timpul acordat. Sper că istoria voastră va inspira tinerii antreprenori să-și urmeze visurile indiferent de provocarile pe care le vor întampina în viitor.

Articole similare